Dermatic.pl Aesthetic Business

Czy można wymagać od pracownika salonu kosmetycznego określonego stroju?

usta 1200x300
Newsletter
, ten tekst przeczytasz w: 3 minuty
Nie od dziś wiadomo, że pracownik to wizytówka pracodawcy. Wydaje się więc, że określony strój w pracy to wymóg wręcz niezbędny. Dotyczy to w szczególności salonów kosmetycznych, w których wygląd i estetyka to cechy numer jeden. I nierzadko klientki przy pierwszej wizycie zwracają właśnie na to uwagę. Jak to więc jest? Czy można narzucić pracownikowi określony strój?

Izabela Kaźmierczak-Kamiennik

Wymagany strój a kodeks pracy

Art.  1041.  [Podstawowe elementy regulaminu pracy]

§  1.    Regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:

Roman Fenton/shutterstock.com
  1. organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej.

Na podstawie powyższego artykułu można by uznać, że dotyczy to wyłącznie typowej odzieży roboczej dotyczącej fabryk i pracowników fizycznych.

Nic bardziej mylnego! Równie dobrze może dotyczyć określonego dress code w Twoim salonie. Takie stanowisko prezentowane jest również wśród prawników:

Za dopuszczalne należy uznać także sprecyzowany ubiór spełniający kryteria wskazane przez pracodawcę, co jest istotne, zwłaszcza gdy pracownik reprezentuje przedsiębiorstwo w kontaktach z klientami i kontrahentami. [1]

Oczywiście musi się to odbywać z poszanowaniem zasady ochrony dóbr osobistych pracownika.

Powyższe więc daje jasno do zrozumienia, że zasady dotyczące stroju powinny być określone w regulaminie pracy. A jeżeli u pracodawcy nie ma regulaminu pracy – to w umowie o pracę lub w inny udokumentowany sposób.

Dlaczego? Z bardzo prostego względu – aby można było egzekwować jego przestrzeganie. A czy w związku z wymaganiami dotyczącymi stroju pracodawca ma jakieś obowiązki?

Wymagany strój a obowiązki pracodawcy

Poza powyższym należy pamiętać, że kodeks pracy wskazuje wprost, że:

Art.  2377. §  1. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:

1)       jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu;

2)       ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.

W związku z tym w Twoim salonie ze względów sanitarnych lub technologicznych, a także w przypadku ryzyka zniszczenia czy zabrudzenia, masz obowiązek zapewnić odpowiednią odzież swoim pracownikom.

A jeżeli przychodzą we własnej odzieży to płacić za pranie:

Art.  2377§  2.          Pracodawca może ustalić stanowiska, na których dopuszcza się używanie przez pracowników – za ich zgodą – własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.

§  4.    Pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z § 2, pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny.

Ile wynosi ekwiwalent?
mirela bk/shutterstock.com

Nie ma określonej stawki minimalnej, czy maksymalnej w przepisach prawa pracy. Najważniejsze co pracodawca musi wziąć pod uwagę to koszt wody, prądu i środków czystości oraz częstotliwość prania.

Biżuteria i inne elementy garderoby

Zachodzi jeszcze pytanie, czy można żądać od pracownika, aby na czas pracy ściągał biżuterie? Oczywiście, że tak i jest to także podyktowane względami bezpieczeństwa i higieny pracy. I to również powinno być ujęte w zasadach dotyczących stroju w pracy.

Co z osobami innymi niż pracownicy?

Jeżeli w salonie poza pracownikami współpracujesz także z podwykonawcami na zasadzie np. zlecenia, powinnaś/powinieneś zadbać, aby odpowiednie regulacje w zakresie stroju znalazły się w umowie.

Izabela Kaźmierczak-Kamiennik
Prawniczka, ekspertka prawa pracy i umów w biznesie. W sieci i mediach społecznościowych działa jako Prawnik Izabela. Jej misją jest wspieranie przedsiębiorców w byciu świadomym i profesjonalnym pracodawcąRealizuje ją, wskazując odpowiednie narzędzia prawne w celu minimalizowania sytuacji kryzysowych i prowadzenia biznesu w sposób płynny.


[1] S. Sobczyk, D. Dörre-Kolasa, M. Gładoch, J. Jarguz, P. Korus, L. Mitrus, P. Nowak, J. Stelina, M. Zieleniecki, w: Kodeks pracy. Komentarz. Komentarz do art. 104[1], red. L. Mitrus, s.613.

Pobierz materiały edukacyjne
Facebook Instagram Youtube Spotify