Co znajdziesz w artykule?
Planujesz otwarcie własnego gabinetu? Nie wiesz jakie działania marketingowe wdrożyć, by przyciągnąć pacjentów? Przygotowaliśmy listę najważniejszych aspektów z perspektywy marketingowej, o które musisz zadbać jeszcze przed otwarciem gabinetu. Sprawdź co zrobić, by już na starcie działalności zapełnić kalendarz pacjentami.
Justyna Uman-Ntuk
Nazwa musi odzwierciedlać Twoją misję
Wydaje się, że nazwa to dość trywialna sprawa. Często zdarza się jednak, że placówki oferujące świetne usługi i mające wykwalifikowaną kadrę, posiadają również generyczną nazwę. Dlatego też musisz zastanowić się, co jest Twoją motywacją do otwarcia gabinetu. Określ swoją misję i na jej podstawie stwórz nazwę.
Kolejnym aspektem, który powinieneś wziąć pod uwagę jest to, czy chcesz budować swoją rozpoznawalność w oparciu o własne nazwisko? Czy jako firmę niezależną od Twojej marki osobistej.
Często lekarze dążą do tego, by stworzyć miejsce pracy dla siebie. Ma to swoje plusy, jeśli ktoś ma zbudowaną pozycję na rynku lokalnym i jest rozpoznawany przez pacjentów. Łatwiej będzie mu wtedy wystartować z nowym gabinetem, jeśli będzie on sygnowany jego nazwiskiem.
Bywa to jednak problematyczne, ponieważ często zdarza się, że pacjent, który pojawia się w placówce ze względu na nazwisko konkretnego lekarza, wymaga tego, by to właśnie ta osoba się nim zajęła. Może stwarzać to problemy w przypadku rozszerzenia zespołu czy zakresu działalności.
Identyfikacja wizualna to nie tylko logo
Identyfikacja wizualna to integralna część komunikacji gabinetu, a bardzo często pomija się ją lub zostawia na ostatnią chwilę. Dlaczego jest to błąd? Ponieważ z perspektywy pacjenta jest to element budujący zaufanie i ukazujący starania gabinetu. Staje się to więc istotnym czynnikiem, wpływającym na podjęcie decyzji przez pacjenta.
Często mylnie zakłada się, że identyfikacja wizualna to głównie logotyp. By zbudować spójny obraz marki, należy jednak podejść do tego w sposób holistyczny. Należy potraktować logo jako podstawę do stworzenia innych znaków graficznych, materiałów firmowych dla pacjenta oraz odpowiedniej stylistyki. Zarówno na stronie internetowej jak i materiałach wykorzystywanych w gabinecie.
Zadbaj o swoją lokalizację w internecie
Nie chodzi tu o fizyczną lokalizację gabinetu, ale przedstawienie tej lokalizacji w internecie. Każdy z nas szukając jakiejkolwiek usługi, pierwszy krok kieruje właśnie do wyszukiwarki Google.
Zabiegowcy, którzy otwierają nowy gabinet, czekają z założeniem wizytówki Google Moja Firma zazwyczaj do momentu rozpoczęcia pracy gabinetu. Natomiast z perspektywy algorytmu wyszukiwarki najlepiej zrobić to tak szybko, jak tylko mamy pełne prawo do lokalu, w którym będzie gabinet.
Dlaczego akurat wtedy? Jest to konieczne, ponieważ Google wysyła specjalną wizytówkę weryfikacyjną na podany adres, by sprawdzić czy dana osoba rzeczywiście posiada prawo do lokalu.
Dlaczego założenie wizytówki jeszcze przed rozpoczęciem działalności jest tak ważne? Dzięki niej przekazujemy bowiem potencjalnym pacjentom informację, że w tym miejscu już wkrótce pojawi się gabinet. Wyszukiwarka indeksując firmy bierze również pod uwagę jak długo dana wizytówka funkcjonuje w internecie. Dlatego możesz założyć ją jeszcze przed rozpoczęciem prac remontowych. Ustawić datę otwarcia gabinetu i pokazać wyszukiwarce, że jesteś prawdziwą firmą. Dzięki tym aktywnościom Twoi przyszli pacjenci będą mogli łatwiej Cię znaleźć.
Nie zapominaj, by po założeniu wizytówki Google dodać także przedmiot swojej działalności. Im więcej słów kluczowych dotyczących oferowanych przez Ciebie usług, tym większe szanse, że zostaniesz znaleziony.
Pozycjonowanie lokalne – jak działać na lokalnym rynku?
Co można zrobić, by gabinet dobrze funkcjonował na lokalnym rynku? Po założeniu wizytówki Google pamiętaj, by regularnie dodawać do niej wpisy i oferty. Dzięki temu sprawisz, że będzie ona odbierana jako aktywna. A Twoi pacjenci będą wiedzieli, że zawsze mogą znaleźć tam aktualne informacje.
Kolejną rzeczą – być może nawet najważniejszą – jest pozyskiwanie opinii i rekomendacji. Jest to świetny sposób, żeby zbudować zaufanie nie tylko wśród pacjentów, ale także wśród wyszukiwarki.
Nie zapominaj także o dodaniu usług i cennika, które będą zapełnione słowami kluczowymi, a także o zdjęciach. Mała podpowiedź: nawet jeśli masz profesjonalne zdjęcia z sesji zdjęciowej, nie sprawdzi się to na wizytówce Google.
Najlepiej iść do gabinetu i wrzucić zdjęcie z poziomu telefonu komórkowego. Dlaczego? Telefony zawierają bowiem geolokalizację, dzięki czemu potwierdzają autentyczność wizytówki i podnoszą dzięki temu jej pozycję.
Jak powinna wyglądać skuteczna strona www?
Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Dlatego musisz zadbać o swoją stronę internetową. Jest ona Twoją wirtualną wizytówką i pierwszą możliwością wywarcia wrażenia na odbiorcy. Jaka powinna być strona www Twojego gabinetu?
Powinna być przede wszystkim przyjazna i estetyczna. Oprócz tego, jedną z ważniejszych kwestii jest responsywność, czyli dostosowanie do użytkowania na telefonach komórkowych. Od 5 lat jest to podstawowe kryterium, brane pod uwagę przy indeksowaniu stron internetowych.
Twoja strona musi być także przyszłościowa, czyli musi się po prostu dobrze „zestarzeć”. Budując ją należy więc przewidzieć jakie trendy będą obowiązywać za kilka lat i stworzyć stronę w oparciu o najnowsze technologie.
O czym warto pamiętać?
- Łatwa możliwość kontaktu
- Pisana z myślą o pacjencie, który nie ma wiedzy medycznej
- Stworzenie zakładki „O nas”
- Informacje dla pacjenta – dojazd, parking, umawianie wizyt
- Prędkość ładowania – poniżej 3 sekund
- CTA – umawianie wizyty
- Zawiera cennik
- Zawiera wszystkie kluczowe usługi
- Podpięciu narzędzi analitycznych
Wykorzystaj potencjał narzędzi zewnętrznych
Pracując w branży medycznej nie możesz lekceważyć takich narzędzi, jak Znany Lekarz czy Booksy. Oba te narzędzia świetnie sprawdzają się w pierwszym okresie działalności. Można liczyć na to, że przynajmniej 2 lub 3 wizyty dziennie zostaną umówione dzięki nim.
Jest to jednak czynnik, który sprawdza się głównie w większych miastach (powyżej 50 tys. mieszkańców). I niesie też za sobą ryzyko, że ktoś nie stawi się na umówioną wizytę. Mimo wszystko w początkowym okresie działalności znacznie ułatwia zapełnienie kalendarza.
Kampania otwarcia – jak ją przeprowadzić?
Przyszedł moment otwarcia gabinetu… i co teraz? Jak dobrze wypromować to wydarzenie, by pojawili się nowi pacjenci? Najlepszym sposobem jest zastosowanie kilku różnych metod jednocześnie.
Podstawą jest publikacja w lokalnej prasie. Może wydawać się, że jest to przestarzała metoda. Jednak w rzeczywistości lokalne media wciąż cieszą się zaufaniem i mają dużo czytelników. Jest to również dość ekonomiczna metoda promocji, którą możesz uzupełnić płatnymi kampaniami w Google czy na Facebooku.
Kolejną metodą jest również wykorzystanie wizytówki Google, w której poinformujesz o specjalnej ofercie dla nowych pacjentów. Warto także taką promocję dobrze komunikować w samym gabinecie. Da to motywację pacjentom do dzielenia się informacjami o Twojej placówce ze swoim otoczeniem.
Justyna Uman-Ntuk
Partner zarządzająca Solutio Medica