Dermatic.pl Aesthetic Business

Marketingowa opowieść Wigilijna

venome xxl 1200x300
, ten tekst przeczytasz w: 3 minuty

Gwiazdka 2020

My, teoretycy i praktycy marketingu, mamy silne poczucie naszego zaangażowania w budowanie lepszego świata. Jesteśmy świadomi kreatywnie tworzonych powiązań, budowania mostów między potrzebami konsumentów a wytwórcami i handlowcami. Jednakże dla każdej profesji jest miłe, jeśli słyszy się o przykładzie skutecznej, pięknej, integralnej kampanii marketingowej. I o takiej, niezwykłej, skutecznej, świątecznej strategii jest ta opowieść.

Jest rok 2006. W Kolumbii od pięćdziesięciu lat trwa wojna wewnętrzna. W walkach zginęło już ponad 220 tys. obywateli. Minister obrony Kolumbii, Juan Manuel Santos umawia się na spotkanie z przedstawicielami agencji marketingowej MullenLowe.

Strategia dla pojednania

Zdając sobie sprawę, że nie da się wygrać wojny siłą, zleca agencji opracowanie skutecznej strategii, która ma doprowadzić do pojednania narodu.

Agencja przystępuje do pracy zgodnie z kluczowymi dla marketingu zasadami. Rozpoczyna gromadzenie informacji, spotykając się z partyzantami, którzy opuścili oddziały, wyszli z niedostępnej dżungli i wrócili do cywilizacji, do swoich rodzin. Na podstawie prawie setki wywiadów sformułowano wniosek, który może się wydawać trywialny.

Buntownicy mają takie same potrzeby jak inni. A zatem uznano, że to są zwykli ludzie, a nie partyzanci. Zrozumiano, że komunikacja z tymi, którzy nadal są w dżungli, powinna dotyczyć domów, rodzin, czyli ich zwykłych potrzeb, emocji. Porzucono stosowaną dotąd koncepcję zaciekłego atakowania ideologii rebeliantów. Ustalono, że w przeszłości skala demobilizacji rosła w okolicy Bożego Narodzenia. W grudniu 2010 roku na kilka dużych drzew (choinek) w dżungli, z helikopterów zrzucono nocą dwa tysiące lampek świątecznych.

Zamontowano czujniki ruchu, które zapalały lampki, kiedy ktoś przechodził. Komunikowano, że jeśli Boże Narodzenie może przyjść do dżungli, to partyzanci mogą wrócić do domów – „w Boże Narodzenie wszystko jest możliwe. Demobilizujcie się. W ciągu miesiąca wróciło ponad 330 partyzantów. Kolejne rozmowy pozwoliły ustalić, że wszyscy partyzanci słyszeli o choinkach, światełkach, choć niewielu je widziało.

Gwiazda z Betlejem w dżungli

Partyzanci głównie przemieszczali się rzeką – jak autostradą. W 2011 roku zatem na rzece umieszczono prawie 7 tysięcy bombek. Schowano w nich listy od sióstr, braci, rodzin z przesłaniem, aby wracali do domów, że wszyscy na nich czekają. Zdemobilizowało się kolejne 200 osób. Prowadzone nadal wywiady pozwoliły zrozumieć, że nie jest łatwo znaleźć drogę w dżungli, aby wrócić do domu. Na Boże Narodzenie 2012 roku ustawiono latarnie, które – jak Gwiazda w Betlejem – wskazywały drogę. Rok później w miejscach, gdzie toczyły się walki, umieszczano pozyskane od matek fotografie partyzantów zrobione w dzieciństwie, z prostym napisem: „zanim stałeś się partyzantem, byłeś moim dzieckiem”. I znów ponad 210 osób wróciło do domów. Wracający do domów zostali objęci amnestią.

Praca agencji wspomogła działania rządu

Zaproponowano im pomoc w zdobywaniu kwalifikacji oraz znalezieniu pracy. W ten sposób praca agencji wspomogła działania rządu, który zmienił podejście. Nie szukano już przestępców, ale zaginionych w dżungli ludzi. Zadowolony był nawet minister finansów, bowiem świąteczne lampki okazały się dużo tańsze niż bomby. A ówczesny minister obrony został prezydentem Kolumbii (2010–2018). J. M. Santos w 2016 roku został Laureatem Pokojowej Nagrody Nobla.

Ta piękna i prawdziwa opowieść dowodzi użyteczności koncepcji marketingowej, zasadzającej się na rozpoznawaniu potrzeb oraz dostosowania do nich korzyści oraz komunikacji. Tego wszystkiego, takiego podejścia, możemy sobie życzyć we wszystkim, czym się zajmujemy w działaniach marketingowych – w każdej branży i dziedzinie. Takie podejście pozwoliło przyspieszyć zakończenie trwającego pół wieku konfliktu w Kolumbii. Pozwoliło zbudować jedność społeczeństwa, tworzyć lepszy świat.

W tę Piękną, Cichą, Radosną Noc Grudniową

…roku 2020 możemy sobie życzyć, aby Idea Marketingu jednoczyła nas Wszystkich. I jak Gwiazda Betlejemska prowadziła Świat ku jednoczeniu gatunku Homo Sapiens, tak wśród społeczeństw, jak i z całą przyrodą.

opracował prof. dr hab. Henryk Mruk

Absolwent, a następnie pracownik naukowy Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Profesor zwyczajny na Wydziale Gospodarki Międzynarodowej. Prowadzi zajęcia na studiach MBA oraz podyplomowych z zakresu przywództwa, marketingu i zarządzania sprzedażą. Był przewodniczącym oraz członkiem kilku rad nadzorczych, a przez prawie 20 lat – właścicielem i liderem Agencji Marketingowej „Focus”.

w Puszczykowie, w dniu św. Ambrożego, 7 grudnia 2020 roku

Na podstawie: R. Bregman, Homo sapiens, Wrocław 2020

Pobierz materiały edukacyjne
Facebook Instagram Youtube Spotify