Co znajdziesz w artykule?
Wyobraźmy sobie sytuację, że jesteśmy nową firmą, która dopiero zaczyna zdobywać rynek. Celem naszym jest oczywiście sukces finansowy, ale również wizerunkowy, który pozwoli być widocznym na rynku, wyróżniać się spośród konkurencji. Czy istnieją reguły, wskazówki, które pomogą temu młodemu przedsiębiorcy zaistnieć na rynku nie tylko ceną?
Małgorzata Waszczyk-Cocińska
Oczywiście! Dodajmy, że cena nie może – nie musi być tym parametrem, który wykorzystujemy przy budowaniu wizerunku marki. Są Państwu na pewno znane produkty, które wręcz same się sprzedają, a ich cena jest naprawdę wysoka. Ten artykuł ma na celu zainspirować Was co można zrobić aby wyróżnić się na tle konkurencji bez nadużywania polityki cen. Zapraszam do lektury.
Branding… i jego moc
Branding to nic innego jak budowanie świadomości marki, kreowanie jej wizerunku, aby jak najmocniej i najtrwalej pozostał w świadomości konsumentów. To trudny i długotrwały proces. Warto się do niego odpowiednio przygotować. Zacznijmy od stworzenia spójnego wizerunku, który pasuje do naszego biznesu i będzie kierowany do odpowiedniej grupy docelowej – do naszych klientów. Na tym etapie musimy przemyśleć i wybrać nazwę dla naszej marki, logo oraz Księgę Identyfikacji Znaków (w języku angielskim znajdziecie to określenie jako CI, czyli Corporate Identity). Słowem budujemy tożsamość marki, którą kształtuje się za pomocą wielu form komunikacji, zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych.
Prócz wspomnianej wcześniej nazwy firmy, tworzymy hasła reklamowe, stronę www spójną z CI, krój pisma, kolorystykę dla wszelkich materiałów promocyjnych i wizerunkowych (wizytówki, papier firmowy), po wygląd pojazdów firmowych, czy grafiki do portali społecznościowych oraz opakowania produktów. Tworzymy identyfikację wizualną bardzo istotną w budowaniu świadomości marki, dzięki której klienci w przyszłości wybiorą produkt właśnie naszej firmy, a nie konkurencyjnej.
Branding to nic innego jak budowanie świadomości marki, kreowanie jej wizerunku, aby jak najmocniej i najtrwalej pozostał w świadomości konsumentów.
Tu drogi czytelniku mam zadanie dla Ciebie.
Zadanie numer 1
Zastanów się i wypisz na kartce 5 marek, które Twoim zdaniem mają mocny branding. W jaki sposób identyfikacja wizualna pomaga im wyróżnić się na rynku?
Własny styl wypowiedzi
Kolejny krok to określenie tonu wypowiedzi marki. Czy ma być z humorem, poważny, czy biznesowy? Jak będziemy komunikować się z klientem „pół żartem, czy pół serio”? Tu pomocne będą do określenia wspomniane wcześniej hasła reklamowe. Aby sprostać wymaganiom social media warto również od razu ustalić listę hashtagów (#), słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Przy tym punkcie sprawdźmy koniecznie słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja.
Oryginalność przede wszystkim
Każdy z nas chce czuć się wyjątkowo, na swój sposób oryginalnie. Najchętniej kupowalibyśmy rzeczy typu „handmade” lub wykonane przez projektanta specjalnie dla nas. Nie zawsze jest to możliwe, a też prowadzona przez nas działalność wyklucza taki sposób wytwarzania produktów, czy usług. Są jednak inne sposoby, aby pozostać oryginalnym. Świętą zasadą jest nie kopiowanie innych. Owszem, obserwujmy poczynania konkurencji, śledźmy jej działania na rynku, w tym w social mediach, zapiszmy się do newslettera – słowem bądźmy czujni. Jak wszyscy na pewno słyszeli konkurencja nie śpi! Oryginalność to przede wszystkim znajomość rynku, znajomość innych graczy, przede wszystkim tych z konkurencji. To znajomość naszej grupy docelowej, naszego klienta. To różnorodność oferty, sposób dostawy zamówionego produktu, opakowanie, forma kontaktu z klientem.
Kolejny krok to określenie tonu wypowiedzi marki. Czy ma być z humorem, poważny, czy biznesowy? Aby nadal się wyróżniać i być oryginalnym musisz być czujny i przygotowany na zmiany zachowań klientów i ich potrzeby.
Z biegiem czasu dowiesz się jak zmienia się klient i jego potrzeby. Dowiesz się też, że jego potrzeby nie są takie same jak rok temu. Aby nadal się wyróżniać i być oryginalnym musisz być czujny i przygotowany na te zmiany. Być może będzie to moment, aby przeanalizować swój asortyment, identyfikację wizualną, sposoby i formy dostawy. A może to już czas na rebranding? Czujność drogi Czytelniku, czujność!
Opakowanie… czyli jak Cię widzą, tak Cię piszą
W dobie internetu opakowanie produktu nabrało zupełnie innego wymiaru. Opakowanie jest bowiem elementem działań marketingowych, które mają przyciągnąć uwagę klienta, mają zachwycić, wywołać impuls, aby móc o nim napisać na blogu, zrobić zdjęcia. Wywołać zachwyt i zainspirować innych klientów do zakupu tegoż samego produktu. Dla opakowania.
Istnieje pewien trend zwany odpakowywaniem paczki, z języka angielkiego unboxing. Wpisując to hasło w wyszukiwarce YouTube’a otrzymamy miliony wyników. Najpopularniejsze filmiki notują ponad 100 milionów wyświetleń. Dotyczą każdej branży.
W dobie internetu opakowanie produktu nabrało zupełnie innego wymiaru. Jest ono elementem działań marketingowych, które mają przyciągnąć uwagę klienta, zachwycić, wywołać impuls.
Zadanie numer 2
Drogi Czytelniku wpisz w wyszukiwarkę internetową frazę unboxing (odpakowywanie), możesz również wykorzystać YouTube. Znajdź filmiki pokazujące odpakowywanie produktu z Twojej branży. Zwróć uwagę co Cię zachwyciło, co wyróżniło produkt, wypisz wszystkie cechy opakowania, które według Ciebie są warte uwagi. W miarę możliwości wdrażaj je w życie. Zachwycaj opakowaniem swoich klientów. Buduj swój wyjątkowy wizerunek w sieci i nie tylko.
Pokaż innym jak to się robi na Instagramie
Instagram w tytule jest przykładem narzędzi social media, które są dostępne bezpłatnie. I można z nich korzystać budując wizerunek naszej firmy w sieci. Można, ba! Nawet trzeba! Działania marketingowe w social media opierają się na contencie wizualnym, czyli publikowaniu zdjęć (postów), które przykują uwagę Twoich klientów. Przemyślana strategia marketingowa (patrz – branding) przewiduje również grafiki jakie będziesz wykorzystywał na Instagramie, czy Facebook’u. Do tego krótki opis, hashtagi, posty zachęcające do interakcji z klientem, regularne publikacje na spójnej grafice, to teraz podstawa Twojej pracy w sieci.
Ale posty to nie wszystko. Już jakiś czas temu platformy oddały w ręce użytkowników krótkie filmiki, które dostępne są tu i teraz i tylko przez 24 godziny od publikacji. To tak zwane Instastories (na Instagramie), które budują więź z siecią Twoich klientów. To jak je wykorzystasz, to kolejny krok, aby wyróżnić się od konkurencji.
Czy już teraz przychodzi Ci jakiś pomysł jak możesz narzędzia social media wykorzystać do własnych celów marketingowych? Każdy pomysł skrzętnie zapisuj, chodzi o oryginalność i różnorodność. Niech wyobraźnia będzie jedynym ograniczeniem!
Działania marketingowe w social media opierają się na contencie wizualnym, czyli publikowaniu zdjęć (postów), które przykują uwagę Twoich klientów.
Zadanie numer 3
Przeszukaj konta na Instagramie i Facebook’u firm z Twojej branży. Przejrzyj ich konta. Przeanalizuj jak często publikują posty, jakie hashtagi wykorzystują. Ile mają komentarzy pod postem, jak utrzymują relacje ze swoimi klientami. Inspiruj się i działaj. Pamiętaj, że ważnym elementem jest regularność publikacji. Tylko tak możesz być zauważony w sieci. A gdy to już zrobisz, sprawdź jakie są możliwości promocji Twoich produktów, czy usług wykorzystując social media. To źródło nowych możliwości na wyciągnięcie ręki.
Jest tylko jeden szef… Klient
Podsumowując zacznę od cytatu: „Jest tylko jeden szef. Klient. On może zwolnić każdego w firmie, od prezesa w dół – po prostu wydając swoje pieniądze gdzie indziej.” – Sam Walton.
Cóż, święta prawda! Ale to nie oznacza, że cena jest jedynym argumentem jaki mamy w oczach klientów. Klient ocenia nasz produkt poprzez wizerunek, jaki stworzył w swojej głowie na jego temat. To właśnie my tworzymy ten wizerunek w podświadomości klientów i tylko od nas będzie zależało czy stworzymy zwykły obraz, czy dzieło. Zachęcam do analizy, przemyśleń i wykonania zadań podanych w artykule. Warto się wyróżnić i być wyjątkowym, nieprawdaż? Powodzenia!
Małgorzata Waszczyk-Cocińska
Marketingowiec i PR-owiec z 15-letnim doświadczeniem. Wykładowca akademicki. Absolwentka MBA z zarządzania komunikacją w przedsiębiorstwie. Szkoleniowiec i trenerka biznesu.