Dermatic.pl Aesthetic Business

Marka osobista, czyli co?

venome xxl 1200x300
, ten tekst przeczytasz w: 7 minuty
Personal branding, czyli marka osobista, to pojęcie odnoszące się w pełni do każdego z nas. Kiedyś mówiło się, że pracujemy na swoje nazwisko. Teraz dużo częściej można usłyszeć, że pracujemy na swoją markę.

Agnieszka Szczepanik

Na markę osobistą składa się w zasadzie wszystko co robimy zawodowo i prywatnie. To dlatego można czasem usłyszeć, że dana osoba „ma szeroką wiedzę, ale pracować z nią nikt nie chce, taka zołza”. Albo „może nie ma najnowszego sprzętu, ale można u niej w gabinecie złapać oddech, odpocząć. Zawsze spokojna, uśmiechnięta”.

Rynek potrafi być naprawdę wymagający.

I skrupulatnie sprawdza nas i to co się mówi i pisze o naszym gabinecie, zabiegach, o nas samych, z czym łączy się nasze nazwisko, co sami mówimy i publikujemy. Zatem działania jakie podejmujemy w pracy, wokół niej, także informacje w mediach społecznościowych (także na prywatnych profilach)[i], muszą być spójne.

I obalmy pierwszy mit: nie ma czegoś takiego jak prywatne konto, prywatne życie w mediach społecznościowych. Co raz się tam pojawi, to już zostanie. My możemy nawet konta nie mieć na Facebooku, czy Instagramie, a i tak mogą tam się pojawić opinie o naszych zabiegach. Czy zdjęcia z nami w roli głównej. Tak, jak czasem nastolatki publikują zdjęcia rówieśników, tak i my możemy w każdej chwili znaleźć się pod lupą.

Wiele osób prowadzących jednoosobową działalność mówi, że korzysta z reklamy w postaci szeptanego marketingu. Że klienci i klientki polecają usługi dalej. To prawda. Jednocześnie, większość potencjalnych nowych klientów poszuka informacji o nas w sieci. Całościowo, po nazwisku, nazwie gabinetu etc. Dobrze więc zastanowić się co chcemy by o nas wiedziano. Jak możemy wzmocnić efekt reklamy z ust do ust.

Co daje dbanie o markę osobistą?

Jakie korzyści wynikają z tego, że dajemy się innym poznać także w mediach społecznościowych?

  • Pozwala budować zaufanie – klienci oczekują bardziej osobistych i bliskich kontaktów z drugą osobą, która dopasuje usługę dokładnie do ich potrzeb. Wiążą się z osobą, nie z firmą. Jeśli klienci wiedzą jacy jesteśmy, czego można się po nas spodziewać, jeśli widzą naszą autentyczność, to łatwiej im nam zaufać w pracy.
  • Innym pozwala poznać nasze mocne strony – dzieląc się z klientami swoją wiedzą (choć oczywiście nie całą), doświadczeniem, możemy rozwinąć własne poczucie wartości. Dokładnie przyjrzeć się swoim mocnym stronom, zasobom i zaplanować jak je wykorzystać i rozwijać.
  • Pozwala odpowiedzieć klientowi, dlaczego ma wybrać właśnie Ciebie; skorzystać z Twoich usług – klientowi mającemu spójny obraz zabiegowca/gabinetu, tzn. zgodny z tym, jaki jesteś naprawdę i jak się prezentujesz, łatwiej podjąć decyzję.
  • Daje Ci możliwość poszerzenia Twojej samoświadomości – proces budowania marki pozwala Ci spojrzeć na siebie z kilku perspektyw; dzięki temu obraz jest pełniejszy, być może znaleźć nowe możliwości działania.
  • Pozwala docierać do ważnych dla Ciebie ludzi – Twoich potencjalnych klientów, być może inwestorów, współpracowników. Aby jednak Twoja marka osobista tam dotarła, najpierw należałoby się zastanowić, kto jest Twoim klientem, jaka jest Twoja grupa docelowa i co ją charakteryzuje.
Kto szczególnie musi zadbać o markę osobistą?

Bądźmy szczerzy, wykształconych ludzi z doświadczeniem na rynku są tysiące Tom Peters

Natomiast, według specjalistów, o swoją markę osobistą powinni zadbać przede wszystkim:

  • przedstawiciele wolnych zawodów: doradcy, projektanci, styliści, wizażyści, lekarze, farmaceuci, zabiegowcy, pośrednicy nieruchomości, pisarze, aktorzy i inni artyści;
  • właściciele własnych firm usługowych: właściciele siłowni, salonów piękności,  piekarni, drukarni, przedszkoli itp.;
  • sprzedawcy, którzy swoim produktom nadają dodatkową wartość, np.: księgarze, wydawcy, właściciele specjalistycznych sklepów detalicznych, dilerzy samochodów itp.
Jakie są etapy tworzenia marki osobistej?

1. Stwórz wizję i misję swojej marki
W którym miejscu chcę być ze swoją marką za rok, za 5 czy 10 lat?

Wizja to cel, do którego zmierzasz ze swoją marką. Pełni funkcję wewnętrznego drogowskazu. Powinna uwzględniać Twoje wartości. Ma Cię skłaniać do podjęcia długookresowych działań. Oczywiście wizja może być modyfikowana.

Twoja marka jest tym, co o Tobie mówią, kiedy Cię nie ma w pokoju – Jeff Bezos, twórca Amazona

Wizję należy rozpatrywać na kilku ważnych dla Ciebie poziomach:

  • osobistym, (jak chcę być odbierana/y?)
  • zawodowym (co będę robić?)
  • finansowym (ile chcę zarabiać?)
  • zdrowotnym (jakie będzie moje zdrowie, kondycja fizyczna?)
  • społecznym (kto będzie wokół mnie?)

Ważne, aby Twoja wizja była ambitna, odważna i atrakcyjna dla Ciebie. Niech Cię motywuje do działania i wywołuje uśmiech na Twojej twarzy.

Być może już tę wizję masz i ją realizujesz?  Tym łatwiej będzie Ci rozwijać markę osobistą.

Misja koncentruje się na nadawaniu znaczenia własnemu życiu. Dzięki niej chce Ci się wstawać co rano z łóżka i robić to, co robisz. Odpowiada na pytania: Jaki sens ma Twoja marka? Jak za jej pomocą chcesz zmienić świat? Po co to wszystko robisz?

2. Bądź autentyczny
alt="marka osobista"
Gustavo Frazao/shutterstock.com

Twoja marka musi odzwierciedlać Twoją prawdziwą osobowość: Twój charakter, Twoje zachowania, Twoje wartości, Twoją wizję.  Lepiej być sobą i podkreślać co u Ciebie jest mocną stroną. A pracować nad rozwojem słabych stron, niż udawać, że jest się kimś innym niż w rzeczywistości. Klienci to szybko zweryfikują.

Autentyczność daje jeszcze jedną ważną rzecz. Jeśli przyjdzie Ci do głowy zmiana struktury usług, cen lub jeśli zmienisz zdanie na temat jakiegoś zabiegu, to będziesz mógł to w zgodzie z sobą otwarcie zakomunikować klientom. Przygotowując ich do tych zmian w swoich mediach społecznościowych.

3. Bądź konsekwentny w swoich zachowaniach
Odpowiedz sobie na pytanie: Czy inni mogą na mnie liczyć i na mnie polegać?

4. Nawiązuj relacje i dookreśl swoją grupę docelową

Poznawaj swoich klientów, daj się także trochę poznać, by ta wymiana była obopólna. Im więcej wiesz na temat osób, do których kierujesz usługi: czym się charakteryzują, co lubią, czego oczekują, co jest dla nich ważne, z jakich kanałów informacji korzystają itp., tym do większej ilości możesz dotrzeć. Budować sieć kontaktów i poleceń. Zrozum swojego klienta, by móc go wesprzeć i podpowiedzieć najlepsze rozwiązania. To jest Twój atut.

5. Przekazuj wartość także poza gabinetem

Przekaz, w którym zawierasz wartość, musi być szczery, autentyczny. I stąd nie może to być tylko i wyłącznie oferta reklamowa. Ludzie nie lubią być traktowani przedmiotowo. Chcą poczuć się mile widziani w Twoim gabinecie, nie tylko jak chodzący portfel.

Jeśli budujesz na co dzień dla nich przyjazne środowisko, to samo możesz zrobić w sieci. Dlaczego? Bo już od 2022 roku prognozuje się, że 80% usług, także branży beauty będzie weryfikowanych przez klientów w sieci.

Jeśli masz coś wartościowego do zaoferowania, pokaż to! Pokazuj się w tych miejscach, gdzie mogą bywać Twoi klienci.

Pamiętaj o kolejności: najpierw wartość, potem kontakty, a na końcu pieniądze.

6. Bądź ekspertem w swojej dziedzinie

Zadbaj o opinię eksperta, osoby utalentowanej i doświadczonej. Dziel się z ludźmi informacjami o ukończonych szkoleniach, efektach zabiegów. Wyjaśniaj na czym polegają, publikuj rekomendacje zadowolonych klientów. Masz szansę rozwiać różne mity, których wokół medycyny estetycznej narosło i sprawić, by więcej osób Ci zaufało.

7. Zainwestuj w samopoznanie
alt="marka osobista"
Krasimira Nevenova/shutterstock.com

Dowiedz się więcej o sobie. Odkryj zarówno swoje talenty, mocne strony, jak i to, co Cię ogranicza. Odkrycie samego siebie – tego, kim rzeczywiście się jest – bywa trudne.

Ale znając siebie, będziesz mógł z łatwością zbudować swoją markę. To, jak siebie postrzegasz, wpływa na to, jak postrzegają Cię inni.

Możesz dzięki podzieleniu się swoimi talentami, pasjami i doświadczeniem nadać swojej marce rozpoznawalny rys, wyróżniający Twój gabinet z masy innych na rynku.

Według Instytutu Gallupa talenty to naturalne i powtarzające się wzorce myślenia, odczuwania i zachowań danej osoby. Służą do rozwijania mocnych stron. Każdy ma jakieś naturalne predyspozycje, które można nazwać jego talentami, tylko nie każdy jest ich świadomy.

Tylko dzięki odkryciu swoich talentów marka będzie mogła odcisnąć ślad w świecie. Talenty odpowiadają za to, że pewne rzeczy sprawiają nam frajdę i przychodzą lekko. Dzięki czemu wpływają na efektywność i sukces. To jest również widoczne na zewnątrz. Zatem do ich odkrycia możemy zaprosić swoich znajomych, przyjaciół, klientów, współpracowników.

Zadanie: Poproś ich, aby wskazali talenty, które u Ciebie dostrzegają i doceniają.

A może masz ciekawą pasję,

która jest związana z zawodem. Albo daje Ci wytchnienie i mogłaby stanowić coś wyróżniającego dla Ciebie?

Co do doświadczenia, to jest nim wszystko, o co jesteśmy bogatsi, co przeżyliśmy. Chodzi o Twoje doświadczenie życiowe, dzięki któremu jesteś tym, kim teraz jesteś. Twoje doświadczenie to Twoja historia i przełomowe momenty, które ją tworzą. Przełomowe momenty definiują Twoją tożsamość, pomagają namierzyć Ci najważniejsze momenty w Twoim życiu.

Pomyśl o swoim doświadczeniu, o tych swoich przełomowych momentach. Zapisz je. Być może wśród nich znajdziesz takie, które pomogą Ci przedstawić się swoim klientom. Pozwolą im właśnie Tobie zaufać.

Jak w praktyce wygląda marka osobista w mediach społecznościowych?
alt="marka osobista"
Rawpixel./shutterstock.com

To bycie w kontakcie w sieci, pisanie i mówienie do klientów, angażowanie ich w ten kontakt. Ważne by to, co omówiliśmy powyżej znalazło się na Twoim profilu prywatnym i firmowym (Fb, IG, czy gdziekolwiek). By w oparciu o to pojawiały się treści pisane i mówione – zdjęcia, relacje, posty. Nie trzeba tego robić codziennie, za to warto ułożyć plan i regularnie publikować.

Po co? By klienci i klientki, także potencjalni, mogli Cię poznać, polubić, zaufać. A dzięki temu korzystali z Twoich usług i polecali innym. A te inne, nowe osoby mogły Cię trochę poznać, polubić, zaufać na tyle, by kupić Twoje usługi.

Przyjrzyjmy się temu schematowi:

Poznaj – opowiedz kim jesteś, co jest dla Ciebie ważne, dlaczego prowadzisz gabinet; co jest Twoją pasją, talentem, jak się dokształcasz, co robisz w wolnym czasie, …

Polub i zaufaj – dziel się wiedzą, odpowiadaj na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące zabiegów, produktów; np.: jak się przygotować do mezoterapii igłowej albo na czym polega dany zabieg, jakie składniki ma dany specyfik; opowiadaj historie związane z Twoją pracą, efektami zabiegów,…

Kup – opowiedz o promocjach, o tym, co zyska klient/ka jak zdecyduje się na dany zabieg u Ciebie, dlaczego warto ten produkt mieć, …

Jak widać, pomysłów jest moc, a wraz z publikowaniem kolejnych treści i kontaktem z klientami i klientkami robi się ich coraz więcej. W ten sposób to Twoje nazwisko i gabinet będą znane i polecane.

Agnieszka Szczepanik

Certyfikowany coach ICF na poziomie ACC, dyplomowana trenerką biznesu i rozwoju osobistego. Pracuje z grupami i osobami indywidualnymi w zakresie coachingu i szkoleń dotyczących rozwoju kompetencji społecznych i zawodowych.


[i] Zgodnie z badaniami prowadzonymi nad prywatnością danych w sieci, wszelkie informacje mają możliwość migrować nawet z naszych objętych zamkniętych, prywatnych profili. Wystarczy, że ktoś ze znajomych zrobi zrzut ekranu, zapisze zdjęcie lub sami zostawimy telefon z niewylogowanymi aplikacjami, by nasze działania prywatne życie w internecie stało się znane większej ilości osób.

Pobierz materiały edukacyjne
Facebook Instagram Youtube Spotify