Dermatic.pl Aesthetic Business

Piękna Polska ma 85 parlamentarzystów

usta 1200x300
Newsletter
, ten tekst przeczytasz w: 7 minuty
– Organizacja branżowa Beauty Razem pomogła uzyskać mandat 81 posłom na 102 rekomendowanych, a reszcie podziękowała. Ponadto wszyscy 4 popierani kandydaci do Senatu uzyskali mandaty. Wynik wyborów przybliża nas do tańszych usług beauty (VAT 8%) i ochrony kosmetologii – informuje Michał Łenczyński, lider ugrupowania.

oprac. Barbara Kielczyk

Reprezentacja branży beauty – powstała w ciężkim dla niej czasie pandemii dla ochrony jej interesów – postanowiła zaistnieć również podczas niedawnej kampanii wyborczej do parlamentu. Teraz przeanalizowano i podsumowano efekty kampanii „Piękna Polska”.

Przypomnijmy, że celem akcji Beauty Razem „Piękna Polska” była ponadpartyjna, ogólnopolska, zmiana liczby indywidualnych głosów kandydatów. Pisaliśmy o niej w portalu Aesthetic Business. Dzięki dodaniu wybranym kandydatom i listom po 1000-2000 głosów kosztem konkurentów z innych miejsc na liście, rekomendowani kandydaci uzyskiwali zamiast nich mandat. W nieznacznej liczbie okręgów wpłynęło to także na wynik list i liczbę mandatów całej partii.

Listę Branży Beauty

w dniu wyborów odwiedziło około 500.000 wyborców (średnio około 12.000 na okręg wyborczy), bo tuż przed ciszą wyborczą członkowie organizacji branżowej Beauty Razem rozpromowali ją trafiając do obsługiwanych przez siebie klientów. A organizacja zintensyfikowała kampanię w przedwyborczym tygodniu.

Centrala organizacji docierała do członków kanałami social media, push, SMS i mailingiem z rekordowym dotąd open rate. A ci promowali ją wśród obsługiwanych klientów. Beauty Razem przeprowadziła także szeroką akcję w klasycznych mediach, nie schodząc z nagłówków portali i gazet.

Efekt rekomendacji Beauty Razem (statystyki)
Kto uzyskał mandat, a kto nie?
  • 81 (79,5%) rekomendowanych kandydatów uzyskało mandat poselski;
  • 21 (20,5%) rekomendowanych kandydatów nie uzyskało mandatu poselskiego;
  • 4 (100%) rekomendowanych kandydatów do senatu, uzyskało mandat.

Ogółem na liście rekomendacji Beauty Razem znalazło się 102 kandydatów do sejmu i 4 kandydatów do senatu.

Jaki był wpływ rekomendacji na 81 mandatów?
  • 34 kandydatów uzyskało mandat z miejsc biorących „jedynek” (rekomendacja neutralna); w tym 17 kandydatów z list uzyskujących jeden mandat. Ogółem z tej grupy było 12 rekomendacji przeważających, a 24 nie wpłynęły na i tak uzyskany mandat.
  • 47 kandydatów z miejsc 2-18 uzyskało mandat, w tym 21 rekomendacji przeważających, jak wyżej.

Ogółem, spośród rekomendowanych przez Branżę Beauty kandydatów wśród salonów i ich klientów, 33 rekomendacje były przeważające, a 48 nie wpłynęło na mandaty uzyskane i tak z miejsc biorących.

Przedwyborcza akcja skutkuje 81 posłankami i posłami popierającymi ponadpartyjnie postulaty Beauty Razem. W drodze negocjacji do programu całego klubu Koalicji Obywatelskiej został wpisany VAT 8% na usługi kosmetyczne jako “Konkret 38”. Autorem postulatu VAT 8% od 2020 roku jest Michał Łenczyński, założyciel Beauty Razem.

Głośne strącenia z parlamentu

Kampania została przeprowadzona przez Beauty Razem z uwzględnieniem statystyk archiwanych big data wszystkich wyników (2019) we wszystkich okręgach i symulacji metodą d’Hondta. W wybranych kontrowersyjnych przypadkach, wycofanie poparcia połączone z wyliczonym promowaniem kontrkandydatów i kontrlist skutkowało utratą mandatu przez osoby, które przez branżę zostały uznane jako szkodliwe w sprawach postulatów.

Przykładowo, w okręgu Bielsko-Biała (27), mandat stracił Kazimierz Matuszny oceniany jako nieprzyjazny kosmetologom (wycofanie poparcia i wsparcie kontrkandydatów). A poseł Lewicy nie wykazał aktywności w interpelacjach na rzecz branży beauty i nie uzyskał poparcia.

W efekcie posłowie z opozycji uzyskali dodatkowy mandat (constans 3 KO + 1 TD, kandydat Trzeciej Drogi jest byłym posłem KO). A wsparcie Konfederacji pozwoliło jej odebrać mandat PiS przewagą zaledwie kilkuset głosów (przy 1000-2000 dodanych przez branżę). Co stanowiło naturalną konsekwencję bierności posła Lewicy w sprawach branżowych.

W okręgu Gliwickim (29) mandat straciła Barbara Dziuk, która w ostatnim roku zmieniła front w sprawie kosmetologów (głośne wycofanie poparcia przez Beauty Razem). To pozwoliło na przekazanie mandatu na rzecz Trzeciej Drogi i utrzymanie constans KO. Prawo i Sprawiedliwość utraciło w tym okręgu jeden mandat.

Analogicznych przypadków było wiele, bo każdy z okręgów miał szczegółową symulację; także pod kątem możliwych wiarygodnych kontrkandydatów.

Kulisy negocjacji Beauty Razem

Michał Łenczyński z Beauty Razem budował branżowe relacje z parlamentarzystami i ministrami od 2020 roku. A w ramach współpracy członkowie jego organizacji uzyskali miliard złotych miesięcznie z tarcz finansowych. Następnie wytyczne sanitarne covid-19odwołanie zaplanowanego lockdownu i zamknięcie prawne lockdownu. A także szereg korzystnych dla branży beauty rozwiązań prawnych.

Fot. Beauty Razem

Skuteczność była możliwa dzięki zmasowanemu wsparciu 100 tys. członków (właścicieli salonów beauty w całej Polsce). Aktywnie uczestniczących w każdej akcji społecznej i medialnej, dostarczających wyników w cyklicznych badaniach CAWI (gdzie Beauty Razem funkcjonuje równolegle jako ośrodek badawczy i think tank). Aktywność – mimo końca kryzysu – nie maleje, lecz rośnie. Bo społeczność branży staje przed nowymi wyzwaniami.

W 2023 roku szefostwo organizacji Beauty Razem odbyło serię spotkań (półroczne negocjacje) z klubami parlamentarnymi i komitetami, przedstawiając oczekiwania i postulaty. Podjęto także indywidualne rozmowy z dziesiątkami parlamentarzystów ubiegających się o reelekcję (niebawem zostaną ujawnione treści pisemnych porozumień). Prześwietlono działalność wszystkich posłów, senatorów i ministrów, w tym treści wszystkich dostępnych publicznie interpelacji w sprawach branżowych i poufnych korespondencji.

Kontakty przedwyborcze

Rozmowy były prowadzone niepublicznie i przekazywane do osób decyzyjnych w kwestiach programowych, m.in. z:

  • KO: Donaldem Tuskiem i Rafałem Trzaskowskim – via Aleksander Miszalski, Cezary Tomczyk, Karolina Gardocka (właścicielki studio urody z Łomży, członkini Beauty Razem); oraz m.in. Katarzyną Lubnauer i Izabelą Leszczyną (spotkania bezpośrednie w Bielsku-Białej z pisemnym porozumieniem ws. poparcia).
  • PiS: Mateuszem Morawieckim – via Paweł Kukiz oraz Olgą Semeniuk-Patkowską.
  • TD: Szymonem Hołownią i Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem – bezpośrednie utrwalone spotkanie w Skawinie ws. Branży.
  • Lewicą: Krzysztofem Śmiszkiem, Łukaszem Litewką i Anitą Kucharską-Dziedzic – bezpośrednio.
  • Konfederacją: Konradem Berkowiczem – bezpośrednio.
  • BS: Markiem Wochem – który wystąpił na konferencji prasowej Beauty Razem (jako dyrektor Rzecznika MŚP, nie łącząc z rolą kandydata).

Tak powstała ponadpartyjna lista „Piękna Polska”, która uzasadniała głosowanie na przychylnych branży kandydatów:

  • Około połowa została wytypowana na podstawie utrwalonej historii działalności, bez własnej wiedzy. W ten sposób branża wytypowała posłów, którzy są przychylni postulatom, dodając im 1000-2000 głosów.
  • Około połowa została wytypowana w drodze indywidualnych negocjacji i świadomych zobowiązań; w tym zawierając pisemne porozumienia, którzy byli promowani w sposób szczególny i szerszy.
metamorworks/shutterstock.com
VAT 8% na sektor beauty w programie zwycięskiej koalicji

Jak poinformował m.in. Business Insider i media oraz Donald Tusk, postulat Łenczyńskiego VAT 8% na cały sektor Beauty wskutek spotkania z Karoliną Gardocką w Łomży i Iwoną Wdowiak z Pabianic, które osobiście przekazały mu analizę VAT 8% od M. Łenczyńskiego. Należy podkreślić, że postulatowi przychylne było Ministerstwo Rozwoju, ale wystąpił blok na terenie Unii Europejskiej.

Opowiedział o tym Donald Tusk w trakcie konwencji programowej Koalicji Obywatelskiej.

Kulisy szerokiej kampanii Beauty Razem na „ostatniej prostej”

Opracowywana przez pół roku kampania wyborcza została precyzyjnie uruchomiona na ostatniej prostej tuż przed wyborami. Adresowana była do klientów salonów urody członków organizacji Beauty Razem. Czyli znacznie silniejszej liczebnie grupy wyborców niż sami właściciele salonów i specjaliści. Uszanowano przy tym ich poglądy partyjne, rekomendując kandydatów z obrębu ich list.

Kamil Zajaczkowski/shutterstock.com

W tygodniu przedwyborczym (poniedziałek-środa) media zalał oryginalny sondaż wyborczy „Jak wyglądałaby Polska gdyby wybierały tylko fryzjerki i kosmetyczki”. Zajmował on strony główne, m.in. Forbes, Fakt, Radio ZET, Wprost, Wirtualna Polska/O2, NaTemat… A także branżowe Wiadomości Kosmetyczne i Aesthetic Business.

W poniedziałek-wtorek indywidualne rekomendacje zostały opublikowane w social media. W tym portalu X oraz hiperaktywnych grupach na Facebooku, głównej stronie BeautyRazem.pl. Także w postaci bannerów i zdjęć w tle (zasięg organiczny ok. 300.000 wyświetleń).

W czwartek i piątek wszystkie lokalne gazety w druku i wszystkie regionalne portale opublikowały wywiad z Michałem Łenczyńskim (jako dodatek specjalny). Kończył się on postulatem VAT 8% na usługi kosmetyczne i mądrą regulacją kosmetologów (dotarcie do niedostępnych grup docelowych w druku).

Jednocześnie od czwartku – dla zachowania 2-dniowego marginesu propagacji postów social media – organizacja opublikowała zasięgowo listy wyborcze. Członkowie byli zachęcani do przesyłania regionalnych list kandydatów swoim klientkom. A dla pewności w piątek o 20:00 został wysłany do całej branży mailing z nienotowanym dotąd open rate, powiadomienia pushSMS-y, nakładki profilowe i powiadomienia @wszyscy w obrębie wszystkich administrowanych grup na Facebooku i profili X, LinkedIn, Instagram.

Ostatnie działanie zakończyło się tuż przed ciszą wyborczą, a członkowie społeczności zostali poinformowani i poproszeni o jej przestrzeganie. Efekt: pół miliona wyświetleń, średnio 12.000 na okręg wyborczy, a członkowie zgłaszali masowo głosowanie ze screenami opracowania.

Posłowie Branży Beauty do Sejmu

Ogółem, mandaty uzyskali:

Verconer/shutterstock.com
  • Koalicja Obywatelska – 51 mandatów na 58 rekomendacji, w tym: Bartosz Arłukowicz, Zofia Czernow, Magdalena Filiks, Joanna Frydrych, Aleksandra Gajewska, Kinga Gajewska, Elżbieta Gapińska, Kamila Gasiuk-Pihowicz, Elżbieta Gelert, Marta Golbik, Agnieszka Hanajczyk, Iwona Hartwich, Klaudia Jachira, Maria Małgorzata Janyska, Dariusz Joński, Joanna Kluzik-Rostkowska, Ewa Kołodziej, IwonaMaria Kozłowska, Michał Krawczyk, Wojciech Król, Stanisław Lamczyk, Gabriela Lenartowicz, Izabela Leszczyna, Katarzyna Lubnauer, Jagna Marczułajtis-Walczak, Aleksander Miszalski, Izabela Katarzyna Mrzygłocka, Arkadiusz Myrcha, Dorota Niedziela, Małgorzata Niemczyk, Barbara Nowacka, Mirosława Nykiel, Marzena Okła-Drewnowicz, Katarzyna Osos, Karolina Pawliczak, Małgorzata Pępek, KatarzynaMaria Piekarska, Agnieszka Pomaska, Monika Rosa, Krystyna Sibińska, Krystyna Skowrońska, Waldemar Sługocki, Marek Sowa, Franciszek Sterczewski, Cezary Tomczyk, Małgorzata Tracz, Jarosław Urbaniak, Marta Wcisło, Monika Wielichowska, Witold Zembaczyński, Urszula Zielińska
  • Konfederacja – 3 mandaty na 4 rekomendacje, w tym: Konrad Berkowicz, Bronisław Foltyn, Stanisław Tyszka
  • Nowa Lewica – 15 mandatów na 22 rekomendacje, w tym: Włodzimierz Czarzasty, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Daria Gosek-Popiołek, Maciej Konieczny, Anita Kucharska-Dziedzic, Marcin Kulasek, Łukasz Litewka, Paulina Matysiak, Andrzej Szejna, Krzysztof Śmiszek, Tomasz Trela, Katarzyna Ueberhan, Dariusz Wieczorek, Marcelina Zawisza, Anna Maria Żukowska
  • Prawo i Sprawiedliwość – 7 mandatów na 11 rekomendacji, w tym: Barbara Bartuś, Waldemar Buda, Norbert Kaczmarczyk, Grzegorz Piechowiak, Jarosław Sachajko, Olga Semeniuk-Patkowska, Józefa Szczurek-Żelazko
  • Trzecia Droga – 5 mandatów na 5 rekomendacji, w tym: Stefan Krajewski, Władysław Kosiniak-Kamysz, Magdalena Sroka, Jacek Tomczak, Tomasz Zimoch
  • Bezpartyjni Samorządowcy – 0 mandatów na 1 rekomendację, komitet nie przekroczył progu poparcia

Spośród powyższych, 48 rekomendacji Branży Beauty nie wpłynęło na osobisty efekt finalny kandydatów, a 33 przeważało.

Czego oczekuje Branża Beauty?

Postulaty branży Beauty Razem są następujące:

Josep Suria/shutterstock.com
  • VAT 8% na usługi beauty – popiera 99,44% branży
  • „Medycyna” estetyczna dla kosmetologów – popiera 98,15% branży
  • Dobrowolny ZUS dla salonów – popiera 99,22% branży

Postulat „VAT 8% dla całego sektora beauty” wskutek działań Beauty Razem znalazł się w oficjalnym programie Koalicji Obywatelskiej. O co Beauty Razem zabiegało od 4 lat – docierając do posłów, senatorów, parlamentarzystów i lidera Koalicji Donalda Tuska.

Na etapie negocjacji z partiami Beauty Razem odrzuciło postulat „Dobrowolny ZUS” dla przedsiębiorców. Gdyż był kością niezgody i nie jednoczył wszystkich opcji. Postulat stał się nieobligatoryjny, a kandydaci mogli poprzeć go indywidualnie.

Postulat „medycyny” estetycznej dla kosmetologów negocjowany był indywidualnie lub oceniany w oparciu o bieżącą działalność parlamentarną.

Beauty Razem od 2020 roku skutecznie współpracuje merytorycznie i ekspercko z ministrami, parlamentarzystami i eurodeputowanymi wszystkich opcji. Co nadzoruje Michał Łenczyński, szef tej 100-tysięcznej organizacji branżowej skupiających właścicieli salonów kosmetycznych i specjalistów beauty w Polsce.

W ramach list kandydatów „Piękna Polska” odwdzięczyliśmy się za działalność posłów i promowaliśmy sprawdzonych, uczciwych kandydatów w naszych salonach – mówi szef ugrupowania.

Plany branży Beauty Razem z posłami na 4 lata
Katarzyna Uroda/shutterstock.com

Łenczyński dementuje pogłoski jakoby miał zachęcać rekomendowanych przed wyborami posłów do stworzenia samodzielnego koła lub klubu parlamentarnego. Jak podkreśla w wywiadach jego celem nie jest przejmowanie władzy w Polsce, ale załatwienie problemów, z którymi boryka się branża. I ułatwienie prowadzenia działalności dla członków.

W wywiadach podkreśla, że w sposób zaplanowany i zorganizowany jego organizacja będzie monitorować działania i dążyć do sprawczego wprowadzenia VAT 8% na cały zdefiniowany przez jego organizację sektor beauty (branżę beauty), zabezpieczenia praw kosmetologów w całej tzw. „medycynie” estetycznej, ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej i obniżenia ZUS. Również stworzenia jednolitego, wiążącego i nieinterpretowalnego rozporządzenia sanitarnego oraz przeciwdziałania szarej strefie, szkodliwej dla samej branży. Po ustabilizowaniu ekipy rządzącej, te plany będą sukcesywnie wcielane w życie.

Beauty Razem rozważa także zainicjowanie Zespołu Parlamentarnego ds. branży Beauty Razem. Powstanie takiego zespołu popiera 96% branży beauty (badanie CAWI 22.10.2023). Jednakże decyzje w tej sprawie nie zostały jeszcze podjęte; ani nie zostały wytypowane osoby, które mogłyby w nim zasiadać. Bliższe informacje w tej sprawie pojawią się w I kwartale 2024 roku.

Pobierz materiały edukacyjne
Facebook Instagram Youtube Spotify