Dermatic.pl Aesthetic Business

Jak skutecznie wyedukować klientkę przed i po zabiegu

, ten tekst przeczytasz w: 5 minuty
Aby zabieg w gabinecie medycyny estetycznej można było zaliczyć do udanych i co najważniejsze bezpiecznych, musimy wypracować sobie schemat postępowania. Schemat ten oczywiście w zależności od zabiegu i indywidualnych potrzeb klienta będziemy modyfikować. Standardowo dla każdej klientki powinniśmy przeznaczyć 3 wizyty.
Pierwsza wizyta: konsultacja

Wielu z naszych klientów przychodzi do gabinetu z konkretnym pomysłem zabiegu, który chcą aby u nich wykonać. Druga grupa to pacjenci posiadający określony problem skórny. Czyli najczęściej zmiany zachodzące w wyniku starzenia się skóry lub blizny potrądzikowe czy przebarwienia.

U tych pierwszych diagnozujemy czy rzeczywiście są wskazania i czy właśnie ten zabieg będzie najlepszym, aby osiągnąć zamierzony efekt. W drugim przypadku należy przedstawić możliwe terapie i plan zabiegów; wysłuchać także propozycji i sugestii pacjenta i wspólnie podjąć decyzję na jaki zabieg się decydujemy.

Jeśli pacjent nie jest zdecydowany jaki zabieg wykonać, warto zasugerować się zdaniem zabiegowca. Ponieważ wiedza i doświadczenie pozwalają mu z reguły dobrać najodpowiedniejszy zabieg.

Podczas wizyty konsultacyjnej należy szczegółowo omówić na czym polega zabieg. Jaką techniką będziemy go wykonywać, poinformować czy stosowane będzie znieczulenie oraz czy zabieg będzie wiązał się z bólem. Informujemy klienta również o cenie zabiegu.
Naturalnie głównym punktem jest też przedstawienie listy przeciwwskazań i możliwych powikłań.

Podstawą jest tutaj dobrze sformułowana zgoda przedzabiegowa. Najlepiej na wizycie konsultacyjnej dać ją klientce do domu, aby raz jeszcze spokojnie przeczytała i przemyślała wszystkie punkty.

Co powinno znajdować się w naszej zgodzie?
  • Dane pacjenta (imię, nazwisko, adres, data urodzenia, tel. kontaktowy).
  • Dokładna nazwa produktu, który będzie używany do zabiegu wraz z jego krótką charakterystyką.
  • Informacje o chorobach przewlekłych i zażywanych lekach przez klientkę.
  • Lista przeciwwskazań do danego zabiegu.
  • Możliwe powikłania (zarówno częste jak np. zaczerwienienie, ból, obrzęk, drobne siniaki; jak i te rzadziej opisywane w literaturze jak np. ropień, martwica, ziarniniaki czy nadwrażliwości po podaniu kwasu hialuronowego w miejscu jego podania).
  • Informacja o tym, że klientka zobowiązuje się do przestrzegania zaleceń pozabiegowych, które zostały jej szczegółowo objaśnione; oraz znajdują się w paszporcie piękna, który otrzyma po zabiegu. W zaleceniach pozabiegowych powinny się znaleźć również nazwy produktów, których klient/ka powinia używać po zabiegu.
  • Informacja kiedy powinien zostać przeprowadzony kolejny zabieg; w przypadku serii, ile zabiegów i w jakich odstępach czasowych należy wykonać dla uzyskania pożądanego efektu.
  • Długość utrzymywania się produktu, np. kwas hialuronowy:
    “Wiem, że średni okres utrzymywania się efektów tego typu procedury wynosi od 6 do 12 miesięcy. Okres ten zależy głównie od rodzaju skóry, obszarów, do których podawane są wstrzyknięcia, dawki podanego preparatu, techniki wstrzykiwania oraz mojego stylu życia”.
  • Oświadczenie, że klient nie zataił przed zabiegowcem żadnych informacji dotyczących obecnego stanu zdrowia, bądź przyjmowanych leków.
  • Informacja, że klient miał możliwość zadawania lekarzowi/kosmetologowi pytań dotyczących planowanego zabiegu; możliwych komplikacji, ryzyka powikłań, dalszego leczenia, zaleceń pozabiegowych; zaś odpowiedzi były zrozumiałe i udzielone w sposób wyczerpujący.
  • Informacja o tym, że reakcja organizmu na zabieg jest zróżnicowana i indywidualna. Natomiast efekty zabiegu nie są identyczne w przypadku każdego pacjenta i zależą od indywidualnych cech anatomicznych pacjenta oraz stanu skóry przed zabiegiem.
  • Zobowiązanie się do natychmiastowego kontaktu z zabiegowcem w przypadku wystąpienia innych powikłań niż omawiane (standardowe) i zawarte w zgodzie przedzabiegowej lub powikłań zawartych w niej, lecz w bardzo dużym nasileniu.
  • Zgoda na wykonanie dokumentacji fotograficznej.
  • Oświadczenie, że klient został poinformowany o alternatywnych metodach leczenia (nie wyłączając zaniechania wykonania zabiegu) i alternatywnych zabiegach.
  • Informacja o tym, że treść zgody została klientowi/klientce przedstawiona przed przystąpieniem do zabiegu. A czas, który upłynął między przekazaniem treści zgody, a wykonaniem zabiegu był w zupełności wystarczający.
  • Zobowiązanie się do wizyt kontrolnych we wskazanych przez zabiegowca terminach.
  • W zgodzie powinien znajdować się też modelowy zarys twarzy, na którym zaznaczamy miejsca poddane zabiegowi.
Należy pamiętać, że:
  • Zabieg wykonany bez podpisanej zgody pacjenta zalicza się do bezprawnych, nawet jeśli jest on wykonany w poprawny sposób.
  • Uzyskanie formalnej zgody pacjenta na zabieg bez poinformowania go o ryzyku i skutkach zabiegu powoduje, że zgoda jest ,,nieobjaśniona” i tym samym nieważna.
  • Nie można uznać, że nie wyrażenie sprzeciwu stanowi zgodę na zabieg.
  • Osoby niepełnoletnie powyżej 16. roku życia muszą posiadać zgodę jednego z opiekunów, a poniżej 16 r.ż. – zgodę obojga opiekunów.

Podsumowując! Podczas wizyty konsultacyjnej sprawdzamy stan skóry pacjenta i pokazujemy jej jaki efekt prawdopodobnie można będzie uzyskać po zabiegu. Dobieramy najodpowiedniejszy zabieg kierując się również sugestiami klienta. Dodatkowo udzielamy wyczerpujących odpowiedzi na wszystkie pytania i przedstawiamy w skrócie jak zabieg będzie wyglądać i na co się przygotować.

Zabiegowcy często używają pisaków medycznych, aby nakreślić miejsca wkłuć czy zaznaczyć obszar poddawany zabiegowi. Może być to pomocne również dla klienta, bo dzięki temu będzie można zobaczyć na czym zabieg polega i czego może się spodziewać.

Jeżeli wstępnie wykluczyliśmy wszystkie przeciwwskazania, omówiliśmy powikłania i pozostałe istotne kwestie dotyczące zabiegu, możemy klienta zaprosić na drugie spotkanie, czyli na zabieg.

Druga wizyta – zabieg

Pierwsza kwestia przed zabiegiem to oczywiście podpisana zgoda przedzabiegowa. Musimy raz jeszcze upewnić się, że od czasu wizyty konsultacyjnej nie pojawiły się żadne przeciwwskazania wykluczające wykonanie planowanego zabiegu.

Wykonujemy zdjęcie okolicy poddawanej zabiegowi na wprost i z profilu; przed zabiegiem, tuż po zabiegu i podczas wizyty kontrolnej po 2-3 tygodniach! Przypominamy też jak zabieg będzie wyglądać, czy zastosujemy znieczulenie oraz informujemy o możliwym dyskomforcie lub bólu.

alt="obsługa klienta w gabinecie"
VikaNorm / shutterstock.com

Jeśli klient jest zdecydowany i nie ma żadnych pytań, możemy przystąpić do zabiegu. Nie zapominajmy na bieżąco monitorować stanu i samopoczucia klienta, ponieważ często emocje i stres związany z iniekcją robią swoje i pacjenci na fotelu tracą świadomość.

Po wykonanym zabiegu skóra jest podrażniona, zaczerwieniona, a często też spuchnięta. Aby nie wypuszczać w tym stanie klienta do domu używajmy masek chłodzących w formie płatów. Świetnie sprawdzają się po inwazyjnych zabiegach mezoterapii, laserowych, peelingach chemicznych czy wypełniaczach.

Dla wzmocnienia efektu polecamy trzymać maski w lodówce. Chłodne bardziej łagodzą i przynoszą ulgę podrażnionej skórze. Oprócz efektu chłodzenia ważny jest też skład czyli substancje przeciwzapalne i przeciwbakteryjne.

Po 20 minutach zdejmujemy maskę i na pożegnanie wręczamy klientowi listę wskazań pozabiegowych.

Przez 1-2 doby po zabiegu należy:

  • Pić dużo wody (ok. 2,5 l dziennie) – dotyczy wypełniaczy HA;
  • Nie spać w pozycji na brzuchu;
  • Nie masować i nie uciskać miejsc poddanych zabiegowi (można delikatnie przyłożyć opatrunek chłodzący);
  • Unikać wzmożonego wysiłku fizycznego;
  • Pozostać w pozycji pionowej, nie kłaść się (4-6 godzin), nie schylać się gwałtownie (24-48 godz.).

Przez około tydzień od zabiegu należy:

  • Do wycierania twarzy/miejsc pozabiegowych używać jednorazowych ręczników papierowych;
  • Nie opalać się, nie korzystać z sauny, solarium, krioterapii;
  • Nie korzystać z zabiegów dermatologicznych na twarz, masaży twarzy;
  • Unikać spożywania alkoholu;
  • Nie korzystać z basenu (w celu zapobiegania infekcji skóry);
  • Unikać przebywania w dusznych pomieszczeniach – salach sportowych, łaźniach tureckich, jacuzzi;
  • Unikać zbyt szerokiego otwierania ust, np. podczas ziewania, jedzenia, śmiechu (nici PDO);
  • Ograniczyć kontakt ze zwierzętami (dotykanie, przytulanie).

Po 2-3 tygodniach należy:

  • Zgłosić się na wizytę kontrolną
Paszport Piękna

Jest to książeczka, którą otrzymuje klient. Opisane w niej są szczegółowo wyżej wymienione wskazania oraz informacje dotyczące nazwy i ilości podanego produktu, okolicy poddanej zabiegowi i dacie zabiegu. Jest tam też pole przeznaczone na etykietę z numerem seryjnym preparatu oraz datę wizyty kontrolnej.

3 wizyta – kontrola

Po 2-3 tygodniach kontrolujemy efekty zabiegu i stan skóry, która z reguły jest już w pełni zagojona, bez obrzęków i siniaków. Wspólnie z klientem oceniamy czy efekt zabiegu jest dla obu stron zadowalający.

Często w przypadku kwasu hialuronowego wizyta kontrolna jest momentem, w którym wykonujemy korektę i drobne poprawki, czyli tzw. touch up.

Podczas zabiegu szybko dochodzi do obrzęku pod wpływem naruszania ciągłości skóry i tkanek oraz używania znieczulenia. Przez co precyzyjne podanie kwasu hialuronowego w niektórych przypadkach może być trudne. Wizyta kontrolna może więc posłużyć jako czas na “dostrzyknięcie” produktu lub na umówienie się z klientem na kolejny zabieg.

Jak widać, wiele jest szczegółów, o których należy pamiętać przed, w trakcie i po wykonaniu zabiegu. Pamiętajmy, żeby restrykcyjnie przestrzegać każdego z punktów i dążyć do perfekcji, bowiem diabeł tkwi w szczegółach!

Comments

9 kroków na drodze do sukcesu Twojego gabinetu | Dermatic Blog

[…] Kolejna ważna kwestia to konsultacje przed zabiegowe i udzielanie informacji o zabiegach i produktach naszym potencjalnym klientom. (link do artykułu >) […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook Instagram Youtube Spotify