Dermatic.pl Aesthetic Business

Zakaz reklamy a publikowanie wideo z zabiegów w mediach społecznościowych

venome xxl 1200x300
, ten tekst przeczytasz w: 2 minuty
Przepisy dotyczące reklamy wyrobów medycznych wzbudziły obawy wśród właścicieli gabinetów kosmetologicznych. Wiele osób zaczęło zastanawiać się, jak informować o usługach.

Natalia Stojanowska

Właściciele gabinetów medycyny estetycznej mogą informować o swojej działalności gospodarczej. Mogą też edukować na temat wykonywanych zabiegów. Tworząc komunikaty, muszą jednak uważać na zakazy dotyczące reklamy wyrobu medycznego. Kosmetolog może opublikować wideo z wykonanego zabiegu, jeżeli nagranie ma charakter wyłącznie informacyjny. Wideo może również być reklamą, o ile nie jest to reklama wyrobu medycznego.

Reklama wyrobu medycznego

Ustawa o wyrobach medycznych reguluje sposoby reklamy wyrobu medycznego. Nie definiuje jednak samego pojęcia. To utrudnia wyznaczenie granicy pomiędzy reklamą wyrobu medycznego a informacją o nim.

Reklama jest to forma promocji produktu lub usługi, która ma zwiększyć zainteresowanie. Ma też zachęcić do zakupu. To komunikat, który zawiera elementy opiniotwórcze i wywołuje określone emocje.

Reklama wyrobu medycznego musi spełniać trzy warunki. Po pierwsze komunikat musi mieć cechy reklamy. Oprócz tego musi zawierać informacje o wyrobie medycznym. Wreszcie musi być podany do publicznej wiadomości. Wszystkie te elementy muszą wystąpić łącznie.

Komunikat nie jest reklamą wyrobu medycznego, jeżeli nie spełnia jednego z tych elementów. Reklamą tego typu nie będzie komunikat, który zawiera informacje o wyrobie medycznym i jest podany do publicznej wiadomości, ale nie nosi cech reklamy. Nie będzie nią również treść, która nie zawiera informacji o wyrobie medycznym lub usługi z jego użyciem. Reklamą wyrobu medycznego nie będzie informacja, która nie jest podana do publicznej wiadomości.

Treści edukacyjne
shutterstock.com

Informacja służy przekazywaniu wiedzy na temat danego zagadnienia. Jej celem jest zwiększenie świadomości na dany temat. Przekaz informacyjny dostarcza obiektywnych danych o produkcie lub usłudze. To prosty komunikat, który nie zawiera elementów ocennych.

Można publikować nagrania z przeprowadzonego zabiegu, jeżeli wideo ma charakter informacyjny. Treści te muszą jednak edukować. Przykładem takiego nagrania jest omówienie zabiegu medycyny estetycznej oraz jego wpływu skórę. Aby wideo nie zostało uznane za reklamę, w nagraniu nie mogą pojawić się informacje promujące konkretne produkty lub usługi.

Reklama bez wyrobu medycznego

Właściciel salonu może również korzystać z reklamy wideo, która nie zawiera informacji o wyrobie medycznym. Do takiego nagrania nie mają zastosowania ograniczenia wynikające z ustawy o wyrobach medycznych. Przykładem takiej reklamy jest nagranie lokalizacji gabinetu czy pokazanie jego wnętrza.

Podsumowanie

Właściciele gabinetów kosmetologicznych mogą publikować wideo z zabiegów w mediach społecznościowych na określonych zasadach. Decydując się na publikację materiału filmowego na portalu społecznościowym należy ustalić, czy dane nagranie nosi cechy reklamy. Jeżeli tak, to należy ustalić, czy jest to reklama wyrobu medycznego, czy reklama bez tego produktu.

Natalia Stojanowska
Radca prawnymediatorka, praktykuje prawo w dziedzinie umów, e-commerce, RODO, zarządzania bezpieczeństwem informacji. Absolwentka Programu LL.M. – prawo amerykańskie na Uniwersytecie Oregońskim w Oregonie, USA. Wspiera prawnie biznesy online w ich działalności. Pomaga przy tworzeniu sklepów online i wprowadzaniu e-produktów do sprzedaży online. Pokazuje, jak sprzedawać w sieci zgodnie z prawem. Autorka książki „Konkurs w social mediach. Jak przeprowadzić go zgodnie z prawem?” Na swoim blogu www.stojanowska.com/blog pomaga przedsiębiorcom zrozumieć zawiłości prawne.

Bibliografia

  1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych, Dz. U. z 2022 r., poz. 974, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000974.
  2. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. prawo przedsiębiorców, tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 221, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000646.
  3. Wyrok NSA z dnia 10.06.2013 r., sygn. II FSK 2009/11, https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/46349B5F85.
Pobierz materiały edukacyjne
Facebook Instagram Youtube Spotify