Dermatic.pl Aesthetic Business

Projektowanie gabinetów zabiegów estetycznych z myślą o użytkowniku

venome xxl 1200x300
, ten tekst przeczytasz w: 5 minuty

Okiem architekta 

Kliniki medycyny estetycznej kojarzą się nam głównie z prestiżem. Postrzega się je jako miejsca enigmatyczne, wzbudzające ciekawość ze względu na zachodzące w nich metamorfozy. Przyciągają spojrzenia i są tematem wielu dyskusji. Oznacza to, że otwiera się właśnie nowy rozdział w podejściu do projektowania ich wnętrz.

arch. Filip Kurasz

Medycyna estetyczna jest coraz bardziej dostępna. Ludzie częściej i chętniej korzystają z jej dobrodziejstw nie tylko w celu poprawienia własnej urody, ale w celu podniesienia komfortu życia. Jednocześnie pojęcie komfortu nie zastąpiło pojęcia prestiżu, lecz do niego dołączyło, stając się swoistym uzupełnieniem. Oznacza to, że otwiera się właśnie nowy rozdział w podejściu do projektowania wnętrz klinik medycyny estetycznej.

Gabinety różnią się od siebie zakresem i jakością oferowanych usług. Co najistotniejsze, różni je także stosunek do pacjenta. Atrakcyjne wnętrza zawsze były jednym z narzędzi marketingowych, albowiem doskonale nadają się do publikacji w mediach. Teraz mają także inną zaletę – odpowiednio zaprojektowane są 

integralnym elementem właściwej terapii.

Wizyta u zabiegowca w celu poprawienia swojego wyglądu?.. Nie jest obowiązkiem, lecz wyborem każdej jednostki. To oczywiste stwierdzenie determinuje sposób kształtowania przestrzeni kliniki. Gabinety zabiegów estetycznych są odwiedzane przez ludzi z konkretną potrzebą, najczęściej o jasno sprecyzowanych oczekiwaniach. Jest to wyjątkowa przestrzeń, do której ludzie przychodzą po pomoc i poradę, szukając rozwiązań swoich dylematów, pragnąc poprawy jakości życia. Aby to osiągnąć niejednokrotnie przekraczają przy tym granice własnej strefy wewnętrznego komfortu.

Właściciele gabinetów jak również architekci muszą nie tylko znać potrzeby i obawy odwiedzających kliniki. Muszą je także zrozumieć i odpowiednio zinterpretować. Efektem jest prawidłowo zaprojektowane, wyjątkowe wnętrze, w którym pacjenci będą mogli poczuć się swobodnie i komfortowo. Lekarze zaś uzyskają przestrzeń odpowiednią do swojej pracy.

Pojęcie komfortu nie zastąpiło pojęcia prestiżu, lecz do niego dołączyło, stając się swoistym uzupełnieniem. Oznacza to, że otwiera się nowy rozdział w podejściu do projektowania wnętrz klinik medycyny estetycznej.

Zapewnienie satysfakcji pacjenta jest jednym z kluczowych elementów składających się na poziom jakości usług medycyny estetycznej. Satysfakcja oddziałuje na wybory zarówno w zakresie ewentualnej kontynuacji korzystania z usług oferowanych przez gabinety, jak również na skłonności konsumentów do przeznaczania określonych środków finansowych na te usługi. Nowi i powracający klienci nieustannie oczekują potwierdzania, że wybrana placówka świadczy usługi na najwyższym poziomie.

Zadowolenie pacjenta z usługi medycznej determinowane jest wieloma czynnikami – zarówno natury obiektywnej, jak i subiektywnej. Należy pamiętać, że głównym założeniem zabiegów estetycznych jest osiągniecie długofalowej poprawy stanu organizmu, a nie tylko korekcja pojedynczego defektu estetycznego. Komfort oraz bezpieczeństwo stanowią dla medycyny estetycznej podstawowe wartości. Przebieg wizyty jest jedną z priorytetowych determinant satysfakcji klienta. Osiągnięcie odpowiedniego poziomu komfortu i bezpieczeństwa podczas pobytu w klinice sprawi, że pacjent będzie do niej wracał i ją polecał. 

Recepcja wizytówką każdej kliniki
alt="projektowanie"
Dariusz Jarzabek – stock.adobe.com

Atrakcyjna aranżacja przyciąga zaciekawione spojrzenia. Wizytówką każdej kliniki jest zlokalizowana przy wejściu recepcja. To właśnie do niej pacjent kieruje swoje pierwsze kroki. Rola obsługi recepcji jest nieoceniona, ponieważ ma ogromny wpływ na to, czy osoba odwiedzająca klinikę stanie się jej klientem, czy też nie. Architektura może mieć pozytywny wpływ na tę interakcję i ją udoskonalić. Pokonanie kilku metrów dzielących drzwi wejściowe i ladę recepcji w towarzystwie poczucia odprężenia i harmonii wewnętrznej pozwoli potencjalnemu klientowi poczuć przyjemny zapach wnętrza. Z bliska przyjrzeć się witającej go recepcji i zapraszającej poczekalni, zapoznać się się ze starannie dobranymi i zastosowanymi materiałami. Wszystko to odbywa się intuicyjnie i wpływa na pierwsze wrażenie klienta, a tym samym na jego aprobujące nastawienie.

Aby wnętrze kliniki pomagało budować satysfakcję klienta należy zaprojektować je z myślą o użytkowniku. Wnętrze to nie tylko forma, ale również otaczające materiały, akompaniujące dźwięki i unoszące się zapachy. Oddziałując na wszystkie zmysły pomagamy pacjentom osiągnąć uczucie odprężenia już od momentu przekroczenia progu kliniki. 

Atrakcyjna aranżacja przyciąga zaciekawione spojrzenia. Wizytówką każdej kliniki jest zlokalizowana przy wejściu recepcja.

Swobodnie poustawiane krzesła i fotele, w poczekalni muszą być przede wszystkim wygodne, aby klient mógł się odprężyć przed wizytą lub zabiegiem. Zróżnicowana ekspozycja miejsc siedzących, lokalizacja kilku miejsc w mniej widocznym miejscu oraz odpowiednio dobrane, regulowane oświetlenie jest ukłonem w stronę pacjentów, którzy oczekują na zabieg, bądź zwyczajnie stronią od obcych spojrzeń. Wprowadzenie roślinności korzystnie wpływa na akustykę pomieszczeń rozpraszając dochodzące dźwięki. Wyodrębnienie mniejszych, bardziej kameralnych przestrzeni pozwala oddzielić interesantów od oczekujących – jednym i drugim zapewniając odpowiedni poziom dyskrecji.

Dialog w gabinecie, intymność w przebieralni

 To nie tylko miejsce wykonywania zabiegów, tworzenia i dobierania wysublimowanych kosmetyków, czy przygotowywania zindywidualizowanych zaleceń dla każdego klienta. Gabinet to miejsce dialogu. Przestrzeń, w której wykonujący zabieg ma szansę lepiej poznać swojego klienta, wsłuchać się uważnie w jego potrzeby i oczekiwania, by ostatecznie zaplanować najlepszy plan zabiegowy. Przestrzeń gabinetu musi sprzyjać takim spotkaniom. Aranżując gabinet warto podzielić go na przestrzeń o mniej i bardziej formalnym charakterze. Jeżeli powierzchnia kliniki na to pozwala, projektuje się osobne gabinety przeznaczone do konsultacji i kosmetyki oraz gabinety zabiegowe.

Właściciele gabinetów jak również architekci muszą nie tylko znać potrzeby i obawy odwiedzających kliniki. Muszą je także zrozumieć i odpowiednio zinterpretować.

Najbardziej intymnym miejscem kliniki jest przebieralnia. Klient przebywający sam ze sobą ma czas na to, by usiąść, przejrzeć się w lustrze, przebrać, umalować, ułożyć myśli. Będąc nago najwyraźniej odbiera się wszystkie dochodzące do nas bodźce. Dlatego warto zwrócić uwagę na odpowiednią temperaturę posadzki, fakturę materiałów użytych w tej przestrzeni, zapach unoszący się w pomieszczeniu oraz odpowiednie oświetlenie.

Analiza profilu placówki

Przed przystąpieniem do projektowania wnętrza kliniki medycyny estetycznej przez architekta niezbędna jest dokładna analiza zakresu oferowanych usług oraz weryfikacja potrzeb pacjenta. W kwestii projektowania samego wystroju wnętrz można rozróżnić dwa podejścia, które należy dopasować do profilu prowadzonej działalności oraz indywidualnych preferencji zamawiającego.

Pierwsze z nich to projektowanie w zgodzie z najnowszymi trendami. Pełne kolorów projekty odzwierciedlają dynamikę i charakter firmy wywołując zachwyt wśród odwiedzających. Istnieje jednak ryzyko wywołania efektu nadmiernej ekscytacji, która może ustąpić tak szybko jak się pojawiła. Takie wnętrza są z założenia tymczasowe i mają z góry określoną żywotność. Zakładając, że po okresie 5 lat lokal wymaga remontu bądź odświeżenia, warto określić elementy wystroju podlegające wymianie. Najczęściej wiąże się to z przemalowaniem ścian i wymianą mebli, bądź renowacją tapicerki. Konieczna możne być jednak większa interwencja. 

Wnętrze to nie tylko forma, ale również otaczające materiały, akompaniujące dźwięki i unoszące się zapachy.

Drugim typem wnętrz jest wnętrze zaprojektowane tak, aby wyciszać emocje. Ograniczając bodźce wspieramy dążenie do relaksacji i odprężenia, co jest zjawiskiem pożądanym zarówno wśród klientów jak i pracowników. Charakterystycznym elementem jest stonowana kolorystyka ścian, zaś meble i dodatki wybierane są w granicach ustalonej wcześniej, komplementarnej palety barw. Zastosowane materiały takiej jak mosiądz, z biegiem czasu szlachetnieją nadając wnętrzu niepowtarzalny, autentyczny charakter. 

Wnętrze – kompleksowa oprawa dla świadczonych usług
alt="projektowanie"
zephyr_p – stock.adobe.com

Niezależnie od tego jaką formę aranżacji wnętrza wybierzemy należy pamiętać, że wysoka jakość użytych materiałów sama w sobie nie jest gwarantem sukcesu. Ludzie podświadomie czują się oszukani widząc imitujące drewno kafle lub plastikowe rośliny. Wyłącznie dobrze dobrane, a przede wszystkim naturalne materiały pozwalają tworzyć autentyczne, harmonijne wnętrza. Zatem, jeśli decydujemy się na zastosowanie konkretnego materiału lub elementu, musimy w pełni zaakceptować wszystkie tego konsekwencje. Dbać o jego odpowiednią konserwację i wygląd tak, jak dbamy o dobro naszych pacjentów

Wyłącznie dobrze dobrane, a przede wszystkim naturalne materiały pozwalają tworzyć autentyczne, harmonijne wnętrza.

Projekt wnętrza to przedsięwzięcie całościowe pozostające w interakcji z każdym aspektem działalności kliniki. Wnętrze jest kompleksową oprawą dla świadczonych usług, a dobre wrażenie z pobytu w gabinecie pozostaje z klientem na dłużej. Podobnie jak efekt wykonanego zabiegu. Istotne jest by odwiedzający bez względu na preferencje dotyczące wystroju wnętrz, docenił komfort i zastosowane rozwiązania architektoniczne. Ważne jest, żeby czuł, że wszystko z czym zetknął się podczas obecności w klinice powstało w trosce o jego dobro.

Filip Kurasz

Współzałożyciel studia medical-interior, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w Holandii, a od kilku lat współtworzy pracownię w Gdyni, gdzie z sukcesami zajmuje się projektowaniem przestrzeni publicznych. Wyróżniony m.in. na gali A+ Awards w Nowym Jorku. W swoich projektach zawsze kładzie nacisk na interakcję ludzi z architekturą.

Pobierz materiały edukacyjne
Facebook Instagram Youtube Spotify