Nie ma gabinetu kosmetologicznego, w którym nie znajdziemy cennika usług. Nie wszyscy jednak właściciele zdają sobie sprawę, że podawanie cennika usług to nie tylko dobra praktyka, lecz także wymóg prawny. Dodatkowo od ponad roku istnieją ściśle określone zasady informowania o promocjach i obniżkach. Zasady te mogą powodować wątpliwości.
Natalia Stojanowska
Co znajdziesz w artykule?
Cennik gabinetu
Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług nakłada na właściciela gabinetu obowiązek podania cennika usług. Zestawienie takie powinno zawierać informację o cenie za 1 usługę. Cena ta powinna być podana w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości, a także umożliwiający porównywanie cen.
Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest zapewnienie, aby w miejscu sprzedaży i świadczenia usług uwidocznione były ceny zgodnie z ustawą.
Wartość usługi podawana w cenniku powinna być ceną brutto. W przeciwieństwie więc do ceny netto powinna uwzględniać podatek od towarów i usług. Dodatkowo powinna być podana z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu usługi. W cenniku usług mogą być podawane stawki godzinowe lub procentowe.
W przypadku obniżenia ceny usługi w cenniku obok ceny i ceny jednostkowej musi pojawić się informacja o obniżonej cenie.
Bardzo ważnym elementem prawidłowego podawania cen jest obowiązek umieszczania obok ceny wykonania usługi wartości materiałów lub towarów niezbędnych do jej wykonania. Taka informacja musi się pojawić w cenniku, jeżeli cena usługi nie uwzględnia tych wartości.
Ogólnodostępność i jednoznaczność cennika
Obowiązkiem właściciela salonu jest umieszczenie cennika świadczonych usług w miejscu ogólnodostępnym, dobrze widocznym dla konsumentów.
W przypadku publikowania cennika jednocześnie w różnych miejscach, na przykład:
- w gabinecie,
- na stronie internetowej gabinetu,
- na platformie do umawiania spotkań,
ważne jest, aby zachować spójność cenową. W przypadku bowiem rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowaną usługę klient będący konsumentem może żądać wykonania usługi w cenie dla niego najkorzystniejszej.
Z dniem 1 stycznia 2023 r. zmieniły się zasady informowania o cenach w związku z ustanowieniem dyrektywy Unii Europejskiej, popularnie nazywanej dyrektywą Omnibus. Jedną z najważniejszych zmian jest obowiązek podawania najniższej ceny z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Na czym polega obowiązek podawania ceny z 30 dni przed obniżką?
W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny usługi gabinet kosmetologiczny ma obowiązek obok informacji o obniżonej cenie umieścić również informację o najniższej cenie danej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki (promocji).
Przykładowo – jeżeli gabinet kosmetologiczny stosuje kody rabatowe obniżające cenę konkretnej usługi, to ma obowiązek poinformować o najniższej cenie z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem kodu.
Obowiązek informowania o najniższej cenie przed wprowadzeniem obniżki nie powstaje jednak, kiedy oferowane kody rabatowe nie odnoszą się do konkretnej usługi lub ich grup.
Kiedy mamy do czynienia z informowaniem o obniżeniu ceny?
W ocenie Prezesa UOKiK, organu weryfikującego prawidłowość podawania ceny: – wszystkie sposoby prezentacji oferty sugerujące możliwość zakupu po cenie niższej niż wcześniej powinny być natomiast traktowane jako „informacja o obniżce [1].
Obowiązek podawania najniższej ceny z 30 dni przed wprowadzeniem promocji dotyczy przede wszystkim ofert sezonowych. Chodzi o oferty takie jak promocja z okazji Walentynek, Dnia Kobiet, Dnia Matki, Black Friday…
Obowiązek ten powstaje dopiero, gdy obniżka zostanie zakomunikowana. Co to oznacza? Sam fakt zmniejszenia ceny usługi kosmetologicznej – bez zwracania na to uwagi konsumentów – nie nakłada na przedsiębiorcę dodatkowego obowiązku informacyjnego.
Przykład nr 1
Gabinet kosmetologiczny oferuje usługę infuzji tlenowej twarzy oraz szyi w cenie 500 zł. Usługa ta nie cieszy się popularnością. Właściciel gabinetu podejmuje decyzję o zmniejszeniu ceny do 400 zł. W tym przypadku nie powstaje obowiązek podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
Przykład nr 2
Gabinet kosmetologiczny oferuje usługę infuzji tlenowej twarzy oraz szyi w cenie 500 zł. Z okazji Dnia Kobiet właściciel gabinetu obniża jej cenę o 100 zł. Nowa obniżona cena obowiązuje od 1 do 8 marca. Gabinet informuje klientki o promocji na ten zabieg. W tym przypadku powstaje obowiązek podania obok ceny 400 zł (nowej, promocyjnej ceny) najniższej ceny z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Przykłady informowania o obniżce
Obowiązek informowania o najniższej cenie z 30 dni przed wprowadzaniem obniżki będzie dotyczył komunikatów, w których:
- posłużono się sformułowaniami jak: okazja, promocja, rabat, zaoszczędź;
- zaprezentowano znak %, na przykład, np. -20%, – 50%, -10%;
- przekreślono cenę lub dokonano zestawienia ceny wyższej z niższą;
- stosuje się kolorystykę wskazującą na promocję. Chodzi o kolory takie jak: czerwony, żółty, pomarańczowy;
- poinformowano o rabacie, który wynika z kodu promocyjnego na konkretną usługę lub grupę usług;
- informuje się o rabatach dla uczestników programów lojalnościowych (np. rabaty dla stałych klientów).
Komunikat może być potraktowany jako informacja o obniżce nie tylko wówczas, gdy ma on charakter graficzny. Mogą to być także komunikaty słowne, np. reklamy w radiu, informacje przekazywane w mediach społecznościowych.
Jak informować o promocji nowo wprowadzonej usługi?
Bardzo często właściciele gabinetów, wprowadzając nową usługę, zaczynają od oferowania jej po cenie promocyjnej. Taka praktyka służy przede wszystkim zachęceniu klienta do skorzystania z niej. W takiej sytuacji nie istnieje cena z ostatnich 30 dni. Jednocześnie nie powinno się odnosić do cen tej samej usługi w innym salonie, bo to może wprowadzić w błąd klienta. Można natomiast poinformować o cenie nadchodzącej.
Przykład
Salon wprowadza usługę mezoterapii skóry głowy, której dotychczas nie oferował. Jako element marketingu zachęcający do przetestowania nowej usługi salon wykonuje ją przez określony czas za kwotę poniżej ceny regularnej. W takiej sytuacji można obok ceny promocyjnej zaprezentować nadchodzącą cenę niepromocyjną i wyraźnie oznaczyć okres trwania tej promocji.
Cenniki na stronach internetowych i social mediach
Właściciel gabinetu ma obowiązek prawidłowego informowania o cenach usług oraz stosowanych obniżkach nie tylko w siedzibie gabinetu, lecz także na stronie internetowej czy w mediach społecznościowych. Warto o tym pamiętać, publikując na profilu w social mediach grafiki informujące o okazyjnych cenach.
Te same zasady stosujemy również w reklamach. Chodzi nie tylko o reklamy płatne, lecz także komunikaty o charakterze reklamowym.
Kary za nieprawidłowe informowanie o cenach
Za nieprawidłowe podawanie cen usług czy oferowanych obniżek właściciel gabinetu może być pociągnięty do odpowiedzialności prawnej. Inspekcja handlowa ma prawo nałożyć na przedsiębiorcę, który nieprawidłowo informuje o cenach, karę pieniężną w wysokości 20 000 zł. Kara ta może ulec podwyższeniu do 40 000 zł, jeżeli od momentu stwierdzenia pierwszego naruszenia przedsiębiorca co najmniej trzykrotnie w ciągu 12 miesięcy ponownie naruszy przepisy.
Niezgodne z prawem podawanie cen może być również uznane za nieuczciwą praktykę rynkową wprowadzającą w błąd konsumenta.
Podsumowanie
Podsumowując, właściciele gabinetów kosmetologicznych powinni zweryfikować cenniki usług oferowanych w gabinecie. A także przeszkolić pracowników w zakresie informowania o cenach oraz stosowanych promocjach lub obniżkach. Dobrą praktyką jest sprawdzenie obecnych cenników i stosowanych polityk cenowych z wyjaśnieniami organu nadzorującego prawidłowość podawania cen.
Natalia Stojanowska
Radca prawny, mediatorka, praktykuje prawo w dziedzinie umów, e-commerce, RODO, zarządzania bezpieczeństwem informacji. Absolwentka Programu LL.M. – prawo amerykańskie na Uniwersytecie Oregońskim w Oregonie, USA. Wspiera prawnie biznesy online w ich działalności. Pomaga przy tworzeniu sklepów online i wprowadzaniu e-produktów do sprzedaży online. Pokazuje, jak sprzedawać w sieci zgodnie z prawem. Autorka książki „Konkurs w social mediach. Jak przeprowadzić go zgodnie z prawem?” Na swoim blogu www.stojanowska.com/blog pomaga przedsiębiorcom zrozumieć zawiłości prawne.
Literatura
[1] UOKiK, Informacja o obniżce ceny. Wyjaśnienia Prezesa UOKiK, Warszawa 2023, (online:) https://uokik.gov.pl/download.php?plik=27128, dostęp: 20.01.2024 r., s. 9.
- Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 168.
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług, Dz. U. z 2022 r., poz. 2776.