Dermatic.pl Aesthetic Business

10 faktów i mitów na temat Personal Brandingu

venome xxl 1200x300
, ten tekst przeczytasz w: 4 minuty
Najprościej ujmując „Marka osobista to jest to, co ludzie o tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju”. I rzeczywiście – nasza marka osobista, to tak naprawdę wyobrażenie ludzi na temat naszej osoby. Budowanie marki osobistej w sposób świadomy to możliwość wpływania na te wyobrażenia i kształtowania ich dla realizowania własnych celów biznesowych. Jak to robić skutecznie?

Anna Ledwoń-Blacha

Kluczowe jest tutaj zrozumienie siebie, swoich własnych mocnych i słabych stron oraz prześledzenie tego jak do tej pory budowaliśmy swoją markę osobistą. Uważasz, że nie robiłaś/eś wcześniej niczego ze swoją marką osobistą? Nic bardziej mylnego! Markę osobistą posiada i buduje każdy z nas – nie każdy z nas robi to świadomie.

Zacznij od audytu!

Przede wszystkim wygooglaj się. Koniecznie w oknie incognito! Z imienia i nazwiska, z nazwiska panieńskiego, z nicka czy ksywki z młodości. Czy na pewno jest tyle wyników ile byś chciał/a i wszystkie są pozytywne?

Warto również sprawdzić wyniki wyszukiwania grafiką – ludzie będą Cię również wyszukiwać po zdjęciach. Aby mieć nad tym kontrolę, pliki które chcesz, aby inni odnajdywali wgrywając do siebie opisuj swoim imieniem i nazwiskiem.

Przygotuj również swoją analizę mocnych i słabych stron; to nad czym masz kontrolę, np. certyfikaty jako mocna strona czy brak doświadczenia w prowadzeniu własnej firmy jako słaba. Także szanse i zagrożenia (czynniki zewnętrzne, nad którymi nie masz kontroli). Warto wykorzystać do tego znajomych, rodzinę, obecnych czy byłych klientów i w anonimowej ankiecie poprosić ich o wypisanie tego.

Zamień marzenia w cele

Sformułuj swoje marzenia, a następnie zapisz je na kartce w postaci pewnej wizji. Finalnie postaw sobie jasne cele – po co buduję markę osobistą? Wybierz również kilka celów pomocniczych.

airdone/shutterstock.com

Główny cel budowania marki osobistej powinien być zawsze jeden! Na przykład:

  1. Cel główny: pozyskiwanie klientów
  2. Cele poboczne: zbudowanie pozycji eksperta/ki w swojej branży, pozyskanie 100 dobrych rekomendacji.
Określ swoją misję i wartości marki

Co jest dla Ciebie ważne i jaka ma być Twoja marka osobista? Szczerość, autentyczność, budowanie pewnej jakości w branży, a może stałe podwyższanie standardów?

Może dbasz o jakąś konkretną społeczność, wspierasz fundacje bądź walczysz o środowisko wokół siebie? To również mogą być atrybuty, które wykorzystasz.

Określ dokładnie swoją grupę docelową

Pamiętaj! Twoje treści, które tworzysz i Twoja marka osobista nie są tylko o Tobie. Są przede wszystkim o Twoich klient(k)ach. Ich potrzebach, celach, frustracjach, motywacjach i marzeniach. Twoja marka ma na nie odpowiadać.

Ale aby to zrobić musisz poznać swoją grupę docelową! To nie tylko wiek czy płeć, ale zainteresowania, zachowania czy preferencje dotyczące wykonania usługi (np. lubią / nie lubią rozmawiać, są analityczni / kupują oczami).

Skąd wziąć te informacje? Rozmawiaj ze swoimi klient(k)ami, twórz ankiety w social media, obserwuj!

Co jeszcze może pomóc Ci w realizacji Twojego celu i budowie marki osobistej?

I. Znajdź benchmarki, czyli inne przykładowe marki osobiste, które Ci się podobają. Uwaga! Nigdy nie naśladuj! Inspiruj się? Jak najbardziej! Natomiast ten, kto naśladuje, a nie tworzy sam, zawsze będzie o krok w tyle przed konkurencją. Zastanów się co w danej marce osobistej Ci się podoba, dlaczego i czy / jak możesz wprowadzić to u siebie.

II. Określ kompetencje niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Zapisz umiejętności, które już masz (komunikuj je). Ale wypisz również te, które musisz posiąść (np. tworzenie filmów na TikTok, zarządzanie sobą w czasie, tworzenie reklam czy pisanie krótkich i efektywnych tekstów sprzedażowych).

III. Stwórz historię swojej marki. Ludzie kochają opowieści, stwórz opowieść o sobie. Krótko i na temat! Pomyśl o tym jak historie tworzy Disney+ czy Pixar. Mamy bohatera, zaczynamy go lubić dzięki przymiotom. Bohater wyrusza w podróż, napotyka na problem, zmaga się z nim, by następnie pokonać wroga / problem. I mamy szczęśliwe zakończenie. Stwórz swoją historię na podobnym schemacie.

IV. Czy Twoja marka posiada motto? Być może tak, ale sam(a) o tym nie wiesz! Ja przez pół swojego życia (od nazwiska) powtarzałam: „Ledwo, ledwo, ale z wdziękiem i do przodu”. Okazało się to totalnie zgodne z moją marką i stało jej hasłem przewodnim.

V. Naucz się o sobie opowiadać w trzech zdaniach. Masz 10 sekund by opowiedzieć co robisz, kim jesteś i jak możesz komuś pomóc. Co powiesz? Miej to gotowe! Dokładnie tym schematem. Jedno zdanie na temat tego kim jesteś. Drugie na temat tego co robisz. Trzecie na temat tego jak pomagasz ludziom.

alt="personal branding"
Vasin Lee/shutterstock.com

VI. Zdecyduj w jakich kanałach chcesz być obecny/a i jakie formaty wykorzystywać. Wybierz takie, w których są Twoi Klienci, ale również takie, które (w miarę) lubisz. Nie znasz danego medium, ale jest tam Twoja grupa docelowa? To nie może być przeszkodą! Naucz się go. Grupa docelowa jest kluczowa, dopiero później Twoje preferencje. Pamiętaj, wcale nie musisz być wszędzie, ale na pewno musisz dywersyfikować swoje kanały komunikacji i być więcej niż w jednym medium. Strona internetowa czy baza mailowa to must have w dzisiejszych czasach (nie, wcale nie social media!) Następnie wybierz kanały social media. Lubisz zdjęcia i mówić do ludzi? Instagram stories jest dla Ciebie! Na Facebooku czujesz się jak ryba w wodzie? Działaj! A może kochasz krótkie filmy? TikTok jest dla Ciebie!

VII. Finalnie opracuj plan działania. Jak często chcesz publikować treści w SM i jakie, obecność na targach, wystąpienia na konferencjach, darmowe konsultacje – zaplanuj to wszystko!

VIII. Finalnie zastanów się jak będziesz monitorował/a swoje postępy i czy rzeczywiście je osiągasz. Skoro mamy cele, musimy wiedzieć czy udaje nam się je realizować.

Warto również zadać sobie kilka pomocniczych pytań:
  • Ile pieniędzy chcesz na to wydać miesięcznie / rocznie?
  • Ile czasu chcesz na to poświęcać dziennie / tygodniowo / miesięcznie?
  • Jaką formę wyrazu lubisz najbardziej? Video, zdjęcia, a może tekst pisany?
  • Czy są jakieś granice, których nie chcesz przekraczać i rzeczy, których nie chcesz pokazywać w social media?
  • Jakiej marce osobistej udało Ci się coś sprzedać i dlaczego?
  • Gdybyś miał/a porównywać się do zwierzęcia, to do jakiego i dlaczego?

Na koniec: done is better than perfect. Lepiej wykonać pierwszy krok w stronę świadomego budowania marki osobistej, niż nadal nie robić nic. Nawet jeżeli nie będzie idealnie.

Anna Ledwoń-Blacha

Współzałożycielka agencji More Bananas, pomysłodawczyni CRASH Mondays i trenerka w IAB Polska. Buduje pozytywne doświadczenia w marketingu. Tworzy komunikację i strategie w nowych mediach. Strategicznie i kreatywnie zarządza More Bananas.

Pobierz materiały edukacyjne
Facebook Instagram Youtube Spotify