Rozwój sztucznej inteligencji w ostatnich latach dynamicznie wzrasta. Po tę technologię sięga coraz więcej branż. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ narzędzia jakimi dysponuje AI pozwalają zobaczyć więcej i bardziej szczegółowo, aby realizować określone cele. Potencjał technologiczny jest coraz bardziej doceniany i wykorzystywany w branży beauty, w tym kosmetologii i medycynie estetycznej.
Aleksandra Derefinka
AI i technologia Big Data będą z każdą dekadą odgrywały coraz większą rolę. Aż w końcu praca z tymi narzędziami stanie się nieodzowną częścią funkcjonowania opisywanych dziedzin. Wraz z nowymi możliwościami pojawią także kwestie problemów etycznych i prawnych w związku z prowadzonymi aktywnościami ze sztuczną inteligencją, które są na bieżąco regulowane. Jak zmieni się kosmetologia i medycyna estetyczna za pięć, dziesięć, piętnaście lat? Czy systemy sztucznej inteligencji przewyższą wartość kosmetologów? I czy kosmetolog stanie się jedynie częścią technologicznej strony branży beauty?
Co znajdziesz w artykule?
Początki technologii w branży beauty
Jeszcze kilkanaście lat temu diagnostyka w gabinecie opierała się na analizie odczuć subiektywnych pacjenta. I ocenie stanu skóry za pomocą rąk kosmetologa oraz dostrzeżonych zmian. Wspomagająco stosowano także małe urządzenia do pomiaru nawilżenia, natłuszczenia czy jędrności skóry.
Przełomowa w diagnostyce skóry stała się Lampa Wooda, której działanie opierało się na fluorescencji. Zastosowanie jej umożliwiło zobaczenie większej ilości problemów za pomocą kolorów jakie charakteryzowały określone zmiany na skórze. Lampa Wooda używana jest jeszcze do dziś jako pomoc w diagnostyce.
Dużym skokiem technologicznym w ocenie stanu skóry okazała się komputerowa diagnostyka. Urządzenie to pozwala zajrzeć nawet w głębsze warstwy skóry i zlokalizować problem, który rozwija się dopiero u podstawy. Diagnostyka komputerowa skóry umożliwiła kosmetologom dobranie szczegółowych zabiegów skupiających się na określonych problemach. I monitorowaniu na bieżąco postępów z prowadzonych terapii skórnych. Urządzenie to cieszy się coraz większą popularnością i znajduje w dużej części gabinetów w Polsce i na świecie.
Komputerowa symulacja i wizualizacja efektów zabiegowych
Ta metoda pozwala na przedstawieniu założeń oraz celów danego zabiegu. Dzięki temu pacjent jak i kosmetolog mogą lepiej się porozumieć w kwestii zamierzonych efektów. Wizualizacja może pozwolić na zobrazowanie także zabiegów medycyny estetycznej; pokazując jak zmieni się twarz lub jej dany obszar po zastosowaniu określonych produktów lub technologii. Takie możliwości mogą także dać pacjentowi zobaczenie efektów końcowych pozwalając mu jednocześnie na dokładne zastanowienie się nad wykonaniem zabiegu.
Metody wizualizacji mogą być także pomocne przy prowadzeniu szkoleń, webinarów czy innych spotkań o charakterze edukacyjnym i poznawczym. Tworzenie wizerunków osób jest stale dopracowywane przez zespoły współtworzące cały system sztucznej inteligencji.
Big data w kosmetologii i medycynie estetycznej
Technologia ta pozwala na zgromadzenie danych, czyli informacji o użytkownikach jakie strony przeglądają, jak wyglądają ich profile na portalach społecznościowych oraz jakimi tematami się interesują.
Zebrane informacje poddane zostają analizie, z której uwidocznione zostają określone modele postępowań użytkowników. Daje to szerszy obraz jakie preferencje ma dana grupa odbiorców i pozwala zapewnić więcej korzyści z przeglądanych ofert.
Dane konsumentów w kwestii kosmetologii i medycyny estetycznej mogą być przydatne w analizie rynku pod kątem popularności określonych zabiegów, poziomu zadowolenia oraz uzyskiwanych efektów. Daje to także możliwości firmom kosmetycznym i medycznym na tworzenie takich produktów, które zadowolą szeroką grupę konsumentów i gabinetów.
Urządzenia z wbudowaną sztuczną inteligencją
Na początku tego roku na portalach medycznych pojawiły się doniesienia o laserze wspomaganym sztuczną inteligencją, który został zakupiony do jednego z polskich szpitali. AI ma za zadanie w tym urządzeniu sugerować ułożenie wiązek laserowych przy leczeniu okulistycznym. Sztuczna inteligencja jest także stosowana w laboratoriach w produkcji leków.
Opisane działania mogą dać początek rozwiązaniom wykorzystanym w kosmetologii i medycynie estetycznej. Zastosowanie technologii mogłoby być przydatne w dobieraniu odpowiednich parametrów w urządzeniach, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia powikłań oraz zmaksymalizować efekt zabiegowy. Szczególnie mogłoby to się sprawdzić przy wysokoenergetycznych aparaturach.
Czy maszyna jest w stanie zastąpić człowieka?
Niedawno pojawił się na znanym portalu społecznościowym krótki film prezentujący robota wykonującego stylizację rzęs. Nagranie to wywołało poruszenie wśród klientów jak i osób wykonujących zabiegi, pozostawiając szereg pytań o przyszłość branży beauty. Należy zaznaczyć, że w chirurgii już od dawna lekarze pracują z robotami wykonując często skomplikowane operacje.
W kwestii rynku estetycznego sytuacja może wyglądać podobnie. Kosmetolodzy też kiedyś będą mogli posiadać w swoich gabinetach pomoc w postaci robotów. Należy jednak pamiętać, że robot nie zastąpi całkowicie umiejętności ludzkich rąk oraz wzroku. Zatem zmiana pracy kosmetologów na pracę maszyn z oprogramowaniem wzbogaconym sztuczną inteligencją nie jest na tym etapie możliwa.
Kwestie prawne i etyczne a sztuczna inteligencja
Dzięki zyskującej popularności, sztuczna inteligencja zaczyna stawać się nieodzowną częścią pracy i narzędziem. Jednak wiąże się to z kwestiami etycznymi i prawnymi. Ze względu na wykorzystywanie danych personalnych, pracy na nich, odpowiedzialność za powierzone dane, transparentność danych i wykorzystywanych algorytmów oraz ochronę prywatności często danych poufnych. Sztuczna inteligencja może także wpłynąć na rynek pracy, mogąc doprowadzić do masowych zwolnień pracowników.
Jakie zmiany mogą nastąpić w najbliższych dekadach dla rynku estetycznego?
Wszystko zależy od panujących trendów i mody. Do tych zależnych będzie się dostosowywała technologia. Na pewno będzie doskonalona kwestia diagnostyki skóry przez urządzenia. Aby była ona jeszcze bardziej precyzyjna i potrafiła jeszcze głębiej znaleźć problem niewidoczny dla oka ludzkiego.
Duże znaczenie będą także miały teleporady, e-porady oraz kwestia umawiania wizyt przez telefon lub portale internetowe. Obecnie chatboty potrafią coraz bardziej szczegółowo odpowiedzieć na pytanie konsumenta i zasugerować profesjonalną poradę. Pomogłoby to w monitorowaniu procesów rekonwalescencji czy postępów, szczególnie wtedy kiedy niemożliwy byłby kontakt bezpośredni z pacjentem.
Z roku na rok także tworzy się coraz więcej urządzeń z wbudowaną sztuczną inteligencją. Rozwiązanie to mogłoby się przydać w urządzeniach np. do laseroterapii czy mikronakłuwania, gdzie granica między efektem a powikłaniem jest bardzo cienka. Nowe technologie będą kierowały się bardziej ku zapobieganiu powstawania problemu, niż jego zwalczaniu kiedy ten już zostanie uwidoczniony.
Aleksandra Derefinka – absolwentka studiów licencjackich kierunku kosmetologia Wyższej Szkoły Fizjoterapii we Wrocławiu oraz studiów magisterskich kierunku kosmetologia na Uniwersytecie Opolskim. Autorka publikacji naukowych, nauczycielka zawodu technik usług kosmetycznych w szkole policealnej. Pracuje jako kosmetolog wykonując zabiegi i terapie manualne ciała.