Wraz z pojawieniem się rejestru BDO właściciele gabinetów kosmetycznych zaczęli zastanawiać się, czy podlegają wpisowi. Przed podjęciem decyzji o wpisie do rejestru należy po pierwsze ustalić, czy w gabinecie wydawane są torebki foliowe. Następnie należy zweryfikować, jakie opakowania są stosowane. Wreszcie – jakiego typu odpady powstają. Niniejszy artykuł omawia zagadnienie odpadów medycznych.
Natalia Stojanowska
Co znajdziesz w artykule?
Baza Danych Odpadowych
BDO to skrót od Bazy Danych Odpadowych, która jest zbiorem informacji o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Częścią BDO jest rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
Obowiązek wpisu do rejestru BDO dotyczy przedsiębiorców, którzy m.in. wytwarzają odpady oraz prowadzą ewidencję tych odpadów.
Czy właściciel gabinetu kosmetycznego musi wpisać firmę w rejestr BDO?
W takiej działalności powstają głównie odpady komunalne, które odbierane są w ramach gminnego systemu gospodarki odpadami. Większość właścicieli salonów kosmetologicznych musi jednak zarejestrować swoją firmę w rejestrze BDO. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy gabinet wytwarza odpady medyczne.
Odpady medyczne powstają w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny. Warto jednak wiedzieć, że mogą one powstać również wyniku przeprowadzenia zabiegu kosmetologicznego.
Odpady medyczne dzielą się na rodzaje, a ich podział jest regulowany prawnie w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów.
Odpady medyczne podzielono na 3 grupy:
- zakaźne,
- niebezpieczne, inne niż zakaźne,
- inne niż niebezpieczne.
W każdej grupie podano odpowiednie kody, które oznaczają daną kategorię odpadów. Dla gabinetów kosmetologicznych ważne będą kody: 18 01 01, 18 01 03* oraz 18 01 04, które oznaczają według kolejności:
- Kod 18 01 01 – narzędzia chirurgiczne i zabiegowe oraz ich resztki (z wyłączeniem 18 01 03);
- Kod 18 01 03* – inne odpady, które zawierają żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego, o których wiadomo lub co do których istnieją wiarygodne podstawy do sądzenia, że wywołują choroby u ludzi i zwierząt; np. zainfekowane pieluchomajtki, podpaski, podkłady (z wyłączeniem 18 01 80 i 18 01 82);
- Kod 18 01 04 – inne odpady niż wymienione w 18 01 03 (np. opatrunki z materiału lub gipsu, pościel, ubrania jednorazowe, pieluchy).
Większość salonów kosmetycznych ma w swojej ofercie usługi, które wiążą się z przerwaniem ciągłości naskórka. Na przykład manualne oczyszczanie twarzy, regulacja brwi, manicure lub pedicure. W związku z tym w ramach tych usług mogą powstać odpady medyczne.
Przykładem takich odpadów są:
- igły użyte podczas manualnego oczyszczania skóry,
- gazy, waciki,
- chusteczki z krwią.
W konsekwencji nawet w przypadku standardowych usług kosmetycznych mogą powstać odpady medyczne.
Kiedy należy wpisać się do rejestru BDO?
Warto sprawdzić, czy gabinet podlega wpisowi do rejestru BDO, wypełniając interaktywny formularz. Wpis do rejestru BDO należy uzyskać przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Wniosek można złożyć online na oficjalnej stronie bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami, wspierając się umieszczoną tam instrukcją.
Ile wynosi opłata rejestrowa i opłata roczna?
Za wpis do rejestru BDO należy uiścić opłatę rejestrową, która wynosi:
- 100 zł dla mikroprzedsiębiorcy;
- 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców.
Opłata roczna wynosi obecnie tyle samo co opłata rejestrowa. Jednocześnie w roku, w którym przedsiębiorca dokonał wpisu do rejestru BDO, nie trzeba uiszczać opłaty rocznej.
Co grozi za brak zgłoszenia do rejestru BDO?
Za niezgłoszenie gabinetu do rejestru BDO można zostać ukaranym karą aresztu albo grzywny. Dodatkowo właściciel salonu może zostać ukarany administracyjną karą pieniężną w wysokości nie mniejszej niż 1000 zł. Kara ta nie może jednak przekroczyć 1 000 000 zł.
Podsumowanie
Na zakończenie warto wspomnieć, że Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy cyklicznie organizuje bezpłatne webinary online. Lista aktualnych szkoleń znajduje się tutaj.
O odpadach niebezpiecznych w gabinetach beauty czytaj także TUTAJ
Natalia Stojanowska
Radca prawny, mediatorka, praktykuje prawo w dziedzinie umów, e-commerce, RODO, zarządzania bezpieczeństwem informacji. Absolwentka Programu LL.M. – prawo amerykańskie na Uniwersytecie Oregońskim w Oregonie, USA. Wspiera prawnie biznesy online w ich działalności. Pomaga przy tworzeniu sklepów online i wprowadzaniu e-produktów do sprzedaży online. Pokazuje, jak sprzedawać w sieci zgodnie z prawem. Autorka książki „Konkurs w social mediach. Jak przeprowadzić go zgodnie z prawem?” Na swoim blogu www.stojanowska.com/blog pomaga przedsiębiorcom zrozumieć zawiłości prawne.
Bibliografia:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 699, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000699.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 stycznia 2018 r.m w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej, Dz.U. z 2018 r., poz. 184, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000184.
- Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów, Dz. U. z 2020 r., poz. 10, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000010