Dermatic.pl Aesthetic Business

Oferta handlowa a zakaz reklamy wyrobów medycznych

venome przegląd 1200x300
Newsletter
, ten tekst przeczytasz w: 2 minuty
Właściciele salonów kosmetologicznych obawiają się nałożenia do 2 mln zł kary za niezgodną z prawem reklamę. Zastanawiają się, czy mogą prezentować oferty handlowe w internecie. Czy jednak słusznie?

Natalia Stojanowska

Reklama wyrobów medycznych

Nowe zasady reklamy usług z wykorzystaniem wyrobów medycznych przede wszystkim ograniczają możliwość promocji. Nie znaczy to jednak, że istnieje całkowity zakaz reklamy gabinetów medycyny estetycznej.

Zgodnie z przepisami: za reklamę wyrobu nie uważa się katalogów handlowych lub list cenowych, zawierających wyłącznie nazwę handlową, cenę wyrobu lub specyfikację techniczną (art. 59 pkt 1 ustawy o wyrobach medycznych).

Oferta handlowa

Oferta handlowa to propozycja sprzedaży mająca na celu zawarcie umowy. Poza tym musi spełnić określone warunki. Nie każdy dokument oznaczony jako oferta handlowa jest nim w rzeczywistości. Najczęściej oferty handlowe wysyłamy za pośrednictwem e-maila do klienta.

Nie każda oferta handlowa to reklama wyrobu medycznego. Reklama wyrobu medycznego musi spełniać trzy warunki. Po pierwsze komunikat musi mieć cechy reklamy. Oprócz tego musi zawierać informacje o wyrobie medycznym. Wreszcie musi być podany do publicznej wiadomości. Wszystkie te elementy muszą wystąpić łącznie.

W rzeczywistości oferta nie będzie spełniać wymogu reklamy wyrobu medycznego, jeżeli nie została podana do publicznej wiadomości. Na przykład została wysłana w wiadomości prywatnej do indywidualnego klienta. Dodatkowo informacja nie będzie reklamą, jeżeli nie będzie zawierała opisów opiniujących towar lub usługę, lecz „suche” informacje.

Informacja prezentowana w Internecie

Od oferty handlowej należy odróżnić informację o produkcie lub usłudze. Informacja, w tym informacja handlowa, to dostarczanie obiektywnych danych o produkcie lub usłudze. To prosty przekaz, pozbawiony oddziaływania emocjonalnego, w tym ocen.

Na przykład:

  • na stronach internetowych w postaci oferty usług,
  • w mediach społecznościowych w postaci listy zabiegów,
  • na forum w postaci komentarza.

Powyższe informacje potocznie nazywane są ofertą handlową. Nie zawsze jednak spełniają jej warunki. Wielu właścicieli salonów kosmetologicznych w regulaminie strony wprost wskazuje, że zamieszczone informacje nie stanowią oferty handlowej. W konsekwencji takie informacje w formie graficznej, wizualnej lub audiowizualnej nie stanowią reklamy wyrobu medycznego.

Cenniki w salonie kosmetologicznym

W gabinetach kosmetologicznych udostępnia się cenniki usług. Bezsprzecznie zestawienie cen nie jest kwalifikowane jako reklama wyrobu medycznego.

Przede wszystkim warto wiedzieć, że udostępnienie cennika w gabinecie kosmetologicznym to wymóg prawny. Należy go upublicznić w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów. Cennik powinien być przedstawiony konsumentowi przed wykonaniem usługi. W cenniku powinny znajdować się ceny brutto, czyli z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.

Podsumowanie

Podsumowując, reklamą wyrobu medycznego nie jest zestawienie informacji o usługach oferowanych w gabinecie kosmetycznym udostępnionych na stronie internetowej. Również publikacja cennika w formie graficznej na portalu społecznościowym czy w miejscu świadczenia usług nią nie jest.

Natalia Stojanowska
Radca prawnymediatorka, praktykuje prawo w dziedzinie umów, e-commerce, RODO, zarządzania bezpieczeństwem informacji. Absolwentka Programu LL.M. – prawo amerykańskie na Uniwersytecie Oregońskim w Oregonie, USA. Wspiera prawnie biznesy online w ich działalności. Pomaga przy tworzeniu sklepów online i wprowadzaniu e-produktów do sprzedaży online. Pokazuje, jak sprzedawać w sieci zgodnie z prawem. Autorka książki „Konkurs w social mediach. Jak przeprowadzić go zgodnie z prawem?” Na swoim blogu www.stojanowska.com/blog pomaga przedsiębiorcom zrozumieć zawiłości prawne.

Bibliografia

  1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych, Dz. U. z 2022 r., poz. 974, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000974.
  2. Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 168, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230000168.
  3. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług, Dz. U. z 2020 r., poz. 2776, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220002776.
  4. B. Gliniecki, Komentarz do art. 543 [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, red. A. Sylwestrzak, M. Balwicka-Szczyrba, 2023, Lex.
Pobierz materiały edukacyjne
Facebook Instagram Youtube Spotify