Dermatic.pl Aesthetic Business

Trudny pacjent, czyli psychologiczne aspekty wykonywania zabiegów estetycznych

venome xxl 1200x300
, ten tekst przeczytasz w: 5 minuty
Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego pacjenci tak chętnie wykonują zabiegi estetyczne i jaki wywierają one wpływ na ich psychikę? W dzisiejszym artykule postaram się przybliżyć te aspekty. To, jak siebie postrzegamy jest subiektywną oceną, która obejmuje nasze uczucia, przekonania, zależności kulturowe. Jest także uzależniona od dobrostanu psychicznego. 

Marta Dymek-Gładyszewska

Odczucia dotyczące wyglądu możemy koncentrować na całym ciele lub na jego określonych aspektach np. oczy, skóra, włosy, paznokcie.

Subiektywna percepcja, czynniki kulturowe…

Zadowolenie z wyglądu przypisuje się subiektywnej percepcji oraz interpretacji cech własnego ciała. Z tego względu w zależności od stanu psychicznego obraz ten może być adekwatny lub nie do stanu faktycznego.

Postrzeganie własnego ciała kształtuje się pod wpływem różnych czynników, najczęściej w okresie dzieciństwa i wczesnego wieku młodzieńczego. Do czynników tych należą m.in. stosunek rodzica do dziecka, porównywanie się pod kątem atrakcyjności z rówieśnikami, stosunek partnera seksualnego, który może podbudować lub zmniejszyć akceptację własnego ciała.

alt="trudny pacjent w gabinecie"
KK_face / shutterstock.com

Ważny wpływ mają także czynniki kulturowe i wszechobecne mass media. Obecny model w naszej kulturze to młoda, szczupła kobieta, o gładkiej skórze, zadbanych włosach i paznokciach. Osoba taka identyfikowana jest z kobietą sukcesu i poczuciem własnej wartości. W trakcie naszego życia obraz naszego ciała może ulegać modyfikacjom w zależności od stanu zdrowia czy różnych wydarzeń życiowych.

Obraz ciała jest bardzo ważnym elementem postrzegania siebie, dlatego też wpływa na ogólna samoocenę. Dotyczy to w szczególności kobiet, ze względu na ocenę atrakcyjności fizycznej jakiej są często poddawane. W przypadku mężczyzn wygląd ma nieco mniejsze znaczenie, ponieważ ma on być silny i sprawny, a nie “piękny”.

Nie mniej jednak coraz częściej także mężczyźni poddają się rozmaitym zabiegom estetycznym. Zachowanie takie wiąże się ze zmianami kulturowymi, gdzie mężczyzna coraz częściej skupia się na własnej atrakcyjności.

W idealnym świecie

wszystkie kobiety są szczupłe, z zadbanymi lśniącymi włosami i jędrną skórą bez oznak starzenia oraz wydatnymi ustami. Mają długie, zgrabne nogi bez grama cellulitu. Niestety idealny świat nie istnieje, a każda z nas widzi w sobie jakiś “defekt”.

Co zatem sprawia. że jedne z kobiet decydują się na wykonanie zabiegów estetycznych, a inne nie? Proces ten rozgrywa się w czasie. U jednych jest spontaniczny i krótki, a u innych wymaga czasu i analizy potencjalnych zysków i strat.

Zawsze jednak wiąże się z potrzebą zaspokojenia swoich potrzeb i towarzyszącemu temu napięciu psychicznemu. Pozytywne osiągnięcie celu obniża napięcie psychiczne.

Problem powstaje u osób ciągle niezadowolonych, zbyt mocno skupiających się na własnym wyglądzie. Takie jednostki mogą mieć tendencję do wykonywania nadmiernej ilości zabiegów estetycznych, ponieważ nie będą widziały rezultatów.

Może być to spowodowane:
  • Zbyt dużą koncentracją na niewielkich deformacjach ciała; osoba taka wyolbrzymia małe defekty ciała, jest bardzo wrażliwa i zorientowana na własną atrakcyjność. Zazwyczaj chroni się w ten sposób przed głębszym problemem psychicznym. Pacjent taki zazwyczaj nie jest zadowolony z efektu zabiegu (jeżeli jest, doszukuje się nowych niedoskonałości do poprawy).
  • Negatywnie utrwalonym przekonaniem na temat własnego wyglądu. Odczucia te najczęściej mają podłoże w okresie dzieciństwa i związane są z negatywną oceną przez rodziców. Jeśli taka osoba podejmie próbę zmiany wyglądu, zwykle nie przynosi ona trwałego wzrostu samooceny.
  • Dysmorfofobią – czyli lękiem spowodowanym przeświadczeniem, że wygląda się nieestetycznie. Pacjent taki ma obsesje na punkcie własnego wyglądu, ciągle się sobie przygląda i prosi o opinię bliskie sobie osoby, które oczywiście potwierdzą jego zdanie. Maluje się lub ubiera tak, aby zakryć dany defekt. U wielu osób występują myśli samobójcze, stany lękowe. U takich osób usunięcie problemu skutkuje doszukaniem się kolejnego.
  • Problemami psychicznymi – np.: depresją, zaburzeniami seksualnymi, schizofrenią, zaburzeniami jedzenia.

Osobom z zaburzeniami natury psychologicznej w pierwszej kolejności trzeba pomóc odkryć źródło problemu, wyleczyć, dopiero potem można wykonać zabieg estetyczny. W przeciwnym razie nigdy nie będzie zadowolony z efektu.

Kolejną kwestią, na którą musimy zwrócić uwagę jest osobowość naszego klienta. Jest to indywidualna cecha, która charakteryzuje reakcje i zachowania każdej osoby w danych warunkach.

W artykule J. Oldhama i L. Morrisa „Twój psychologiczny autoportret. Dlaczego czujesz, kochasz, myślisz, działasz właśnie tak?” wyodrębniono 14 typów osobowości: sumienny, pewny siebie, oddany, dramatyczny, wygodny, awanturniczy, zmienny emocjonalnie, poważny, czujny, wrażliwy, niezwyczajny, samotniczy, ofiarny i władczy.

Wybrane problematyczne typy

Typ dramatyczny – osobowość tę charakteryzuje barwność, dbałość o wygląd zewnętrzny, entuzjazm, potrzeba przyciągania uwagi. W naszym gabinecie osoba taka potrzebuje dużo uwagi, oczekuje wyjątkowego traktowania i oferty (procedury zabiegu) stworzonej specjalnie dla niej.

Osoby takie potrzebują wytworzenia więzi emocjonalnej z zabiegowcem. Nie są zainteresowane informacjami o skutkach ubocznych i powikłaniach po zabiegowych, za to po zabiegu idealizują jego wykonanie. W przypadku takich osób musimy bardzo poważnie podchodzić do wypełnienia ankiety zabiegowej i uświadomienia pacjentowi jakie następstwa mogą nastąpić po jego wykonaniu.

Typ zmienny emocjonalnie  – cechuje go namiętność, zaangażowanie, skłonność do okazywania własnych emocji, wrażliwość uczuciowa, brak hamulców, spontaniczność. Życie osób tego typu jest zdominowane przez sferę związków, emocji i samokontroli.

Osoby takie często mają zmienne nastroje, są wymagające i kapryśne. W gabinecie oczekują dużego zainteresowania i poświęcenia im wiele uwagi. Często się zdarza, iż nie są zadowoleni z uzyskanego efektu zabiegu. Osoby takie starają się uzyskać dużą więź emocjonalną z osobą wykonującą zabieg. Jeżeli poświęci im się dużą uwagę, będą takiego specjalistę wychwalały, ale jeżeli nie uda się im nawiązać wystarczającej więzi emocjonalnej są zdolne do zdyskredytowania  w oczach innych.

Typ awanturniczy – osoby takie mają swoją skalę wartości, muszą czuć adrenalinę, lubią ryzykowne zachowania.

Lubią przekraczać granice, często uprawiają sporty wyczynowe. Nie potrzebują akceptacji otoczenia, same wyznaczają sobie cele. W gabinecie osoba taka pojawi się z jasno sprecyzowanym celem, najczęściej będzie wiedziała jaki dokładnie chce wykonać zabieg.

Po wykonanym zabiegu nie będzie opowiadać znajomym o efektach. Najprawdopodobniej nie będzie stosować się do zaleceń pozabiegowych. Jeżeli zabieg nie spełni jej oczekiwań to obarczy całą winą specjalistę. Jest zdolna do zrobienia wielkiej awantury w gabinecie w obecności innych klientów.

Jest to grupa ludzi sprawiająca największe problemy w gabinetach bez względu na uzyskany wynik zabiegu.

We wszystkich przypadkach niezmiernie ważne jest, aby nasz klient otrzymał zalecenia pozabiegowe w jasnej i przystępnej formie, dodatkowo omówionej przez specjalistę.

Kwalifikacja do zabiegu

Na efektywność przeprowadzonego zabiegu ogromny wpływ ma prawidłowa kwalifikacja pacjenta. Nie chodzi tu tylko o aspekty medyczne, ale także psychologiczne. Pamiętajmy, że zadowolony klient to nasza wizytówka i najlepsza reklama.

Monkey Business Images / shutterstock.com

Musimy zatem trzymać się ustalonego planu w rozmowie z pacjentem:

  1. Ustalenie problemu – pacjent zgłaszający się do specjalisty oczekuje zniwelowania określonego defektu skórnego. Należy jednak obiektywnie ocenić czy problem istnieje i z jakim nasileniem.
  2. Ustalenie realnego celu – nie zawsze oczekiwania pacjenta pokrywają się z realnymi możliwościami zabiegu. Należy jak najbardziej obrazowo wytłumaczyć na czym polega zabieg i jakich efektów pacjent może się spodziewać, aby jak najbardziej zminimalizować niezadowolenie po wykonaniu zabiegu.
  3. Ustalenie czy pacjent zrozumiał wszystkie wcześniejsze aspekty i jest gotowy do współpracy – nie każdy zabieg estetyczny ograniczy się do jednej procedury, dlatego też musimy ustalić z pacjentem czy jest gotów pod kątem psychicznym i finansowym do uczestnictwa w całej serii.

Jeżeli spełnimy powyższa warunki możemy być pewni sukcesu.

Marta Dymek-Gładyszewska

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Łodzi na wydziale farmaceutycznym ukończony tytułem mgr kosmetologii. Szkoleniowiec, członek Krajowej Izby Kosmetologii, właścicielka gabinetu. Specjalizuje się w zaawansowanych procedurach estetycznych, propagując jednocześnie bezpieczne i holistyczne podejście do pracy z pacjentem. W wolnej chwili pisze specjalistyczne artykuły skierowane do profesjonalistów z branży beauty i ich klientów.

Pobierz materiały edukacyjne

Comments

Dagmara

Najgorsi są pacjenci którzy żądają cudów na teraz zaraz. I najlepiej najtaniej. Jakbym miala dostawać 5 zł za każdą taka delikwentkę to już uzbierałabym na dobrą whisky…

Facebook Instagram Youtube Spotify